Direct naar de inhoud.

Hoe staat u te boek bij de gemeente?

  • door:
  • op:

Persoonsgegevens

De meeste overheidsinstellingen en een aantal andere organisaties (zoals pensioenfondsen) hebben de beschikking over deze gegevens, voor zover dat van belang is voor hun werkzaamheden. Zo is het belangrijk dat de belastingdienst of een pensioenfonds altijd op de hoogte is van uw juiste adres, ook als u hen geen verhuisbericht heeft gestuurd na uw laatste verhuizing. Het ministerie van Binnenlandse zaken bepaalt welke instellingen over welke persoongegevens mogen beschikken.

Geheimhoudingsverzoek

In een aantal gevallen kunnen anderen een verzoek bij de gemeente indienen om uw gegevens te mogen gebruiken. Bijvoorbeeld curatoren of advocaten die een dagvaarding aan uw adres willen uitbrengen of niet-commerciële instellingen, zoals sportclubs, muziekverenigingen of particulieren. Hoewel de gemeente hier terughoudend mee omgaat, is er een aantal gevallen waarbij we uw gegevens wel verstrekken. Als u hier bezwaar tegen heeft, kunt u de gemeente vragen om uw gegevens alsnog geheim te houden.

Hoe werkt een geheimhoudingsverzoek?

Een zogenaamd geheimhoudingsverzoek moet u schriftelijk bij de gemeente indienen. Dit kunt u doen door een speciaal formulier in te vullen via deze website. U kunt dit doen door het digitaal aan ons te sturen (met uw Digid-gegevens), door het formulier uit te printen en ingevuld aan ons op te sturen, of door het formulier bij het publieksbureau van het gemeentehuis op te halen.
Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt, ontvangt u daarvan een bevestiging. Als u wilt weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens over u zijn verstrekt uit de basisadministratie, dan kunt u daarvan (ook schriftelijk) een overzicht opvragen. Binnen enkele weken krijgt u dat overzicht dan gratis thuisgestuurd.

Meer informatie

Het is van groot belang dat uw gegevens die in de basisadministratie zijn opgenomen, juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, bijvoorbeeld als u regelmatig verkeerd geadresseerde post krijgt van officiële instellingen, neem dan contact op met het publieksbureau.

Over uw rechten en plichten in het kader van de basisadministratie is een folder beschikbaar. Deze is verkrijgbaar bij het publieksbureau (0599) 631 631.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal