Site pictogram RTV1

Waardering ondernemers voor hoge kwaliteit dienstverlening

Samen met zeven andere gemeenten in Noord-Nederland scoort Stadskanaal het hoogst als het gaat om de kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening. Bij ondernemers bestaat waardering voor de oplossingsgerichtheid, het flexibele besluitvormingsproces en de aansluiting van de geleverde informatie op de behoefte van ondernemers.

De onderzoekers concluderen dat een goede kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening het ondernemerschap stimuleert. ,,Bedrijven in een gemeente met een goede kwaliteit van dienstverlening zijn innovatiever, dynamischer, nemen meer risico’s en rapporteren betere prestaties in termen van concurrentieposities”, aldus het onderzoeksrapport.

In Noord-Nederland hebben 2360 bedrijven hun medewerking verleend aan het eerste onderzoek naar administratieve lasten en kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening. Het is uitgevoerd door de onderzoekers dr. Gjalt de Jong van de Rijksuniversiteit Groningen en prof. Dr. Arjen van Witteloostuijn van de Universiteiten van Antwerpen, Utrecht en Tilburg.

De onderzoekers schatten de totale administratieve lasten voor ondernemers uit de drie noordelijke provincies op 2,34 miljard euro; dat is 3,8% van het Bruto Nationaal Product en daarmee duidelijk hoger dan het landelijke gemiddelde. De overgrote meerderheid van de ondervraagde ondernemers (77%) vindt dat de overheid voortdurend haar regels verandert. Volgens 83% van de ondernemers omvat deze regelgeving onnodig papierwerk.

Mobiele versie afsluiten