Direct naar de inhoud.

Marcel Nooren met indrukwekkende Corvette in Europees Toerwagenkampioenschap

  • door:
  • op:

Marcel Nooren GT4 op TT-circuit van AssenNa een enerverend debuutjaar in het HDI-Gerling Dutch GT Championship zoekt Marcel Nooren het dit jaar een stapje hogerop. Afgelopen weekend reed de snelle coureur uit Stadskanaal op het TT-circuit van Assen zijn eerste race in de European GT4 Trophy.

Na zijn eerste jaar in de snelle Nederlandse GT4-klasse heeft Marcel Nooren (uit Stadskanaal) zijn opgedane ervaringen uitgebreid geëvalueerd. Daarbij kwam hij tot de conclusie dat het managen van een eigen raceteam en het maximaal presteren op de baan niet erg goed samen gaan. “Ik was teveel met mijn hoofd met de organisatie bezig om vrijuit te kunnen racen”, legt de Groninger uit. Daarom besloot Nooren om zijn BMW M3 voorlopig op stal te laten en in te gaan op de uitnodiging van het Dav Y Tec team – de kampioenen van vorig jaar – om samen met Kelvin Snoeks met een Corvette C6 in het Nederlands en Europees GT4 Kampioenschap te gaan rijden. “Ik hoef er nu alleen maar aan te denken dat ik mijn raceoverall, mijn helm, mijn raceschoenen en handschoenen mee naar het circuit neem en verder is alles geregeld. Heerlijk”, zo geeft Nooren te kennen.
Afgelopen weekend vond op het TT-circuit van Assen de openingsronde van het HDI-Gerling Dutch GT Championship plaats, dat was gecombineerd met de tweede ronde van de European GT4 Trophy. De opzet van de kampioenschappen is ten opzichte van vorige seizoenen iets gewijzigd. Er is nu een Pro-klasse voor erkende (semi-) professionele coureurs en een Am-klasse voor de wat minder ervaren piloten. Iedere klasse rijdt zijn eigen sprintrace, waarna de combinatie een 50 minuten Pro-Am race rijdt. Marcel Nooren is in de Am-klasse ingedeeld, waarin hij onder andere de prinsen Bernhard en Pieter Christiaan van Oranje tegenkomt.
Afgelopen weekend maakte Marcel Nooren voor het eerst echt kennis met de kampioens-Corvette en meteen ging het om ‘het eggie’. In zijn kwalificatietraining reed hij de vijfde tijd, wat een mooie uitgangspositie voor zijn sprintrace betekende. Daarin stoomde hij snel op richting de, op de tweede plaats liggende, Porsche 911, die weliswaar langzamer was maar van geen wijken wist. Met als gevolg dat de achtervolgers het gat met Marcel Nooren weer wisten te dichten. Met name Rob Severs kwam met zijn Lotus Evora een paar keer flink aandringen, wat met de nodige positie-wisselingen gepaard ging. Maar op het moment dat vlak voor Nooren PC van Oranje de Duitse Porsche-coureur Jörg Viebahn probeerde in te halen ging het mis. Noorens Corvette begon te glijden en raakte de BMW van de racende prins, waarop beiden in de grindbak strandden. “Het was een puur race-incident waarbij geen schuldige aan te wijzen viel. Jammer, maar zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren als je op het scherpst van de snede strijdt”, verklaarde de Stadskanaalse coureur, die helaas ook in de hoofdrace de finish niet zou zien. Al na zes ronden moest zijn partner Kelvin Snoeks de Corvette met een defecte gaspedaalsensor aan de kant zetten.

Uitslag Am-race
1. Bernhard van Oranje (BMW M3) 14 ronden; 2. Luc Braams (Chevrolet Camaro) op 7.770; 3. Jörg Viebahn (Porsche GT4) op 7.904; 4. Marc Rooker (Porsche Cayman) op 19.972; 5. Rob Severs (Lotus Evora) op 27.213



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal