Direct naar de inhoud.

D66 ziet toekomstig treinstation liever aan de Stationslaan

  • door:
  • op:
Klaas Pals (f: BJB /RTVS)
Klaas Pals (f: BJB /RTVS)

STADSKANAAL – Pas in 2015 beslist de provincie of de trein naar Stadskanaal gaat komen maar nu al wordt er stevig gediscussieerd over waar dan het treinstation moet komen. Begin deze week liet verantwoordelijk wethouder Jan Bessembinders (CDA) tijdens de raadsvergadering weten dat dit station Dideldom wordt. Het oude philips fabrieksterrein tussen Stadskanaal en nieuw Buinen. Oppositiepartij D66 was het hier absoluut niet mee eens en fractievoorzitter Klaas Pals vroeg de wethouder dan ook of dit een in ‘betongegoten’ standpunt was. Pals pleit voor een volksraadpleging over de locatie van een nieuw treinstation. D66  kreeg hierbij de steun van Evert Idema van de SP.

D66 ziet een nieuw treinstation het liefst gebouwd worden aan de Stationslaan. Klaas Pals: “Een station op deze plek ligt veel centraler voor de scholen en de centrumwinkeliers. De Stationslaan loopt direct via het Ubbo Emmius College naar het stadshart”. Pals ziet het liefst het station zo gebouwd dat het parkeer gelegenheid krijgt aan de Drentse kant (Drentse Horn). Op deze manier ontlast je de buurt van auto’s en bussen. Er kan een verbinding gemaakt worden met de dorpen Nieuw Buinen en Drouwenermond. Dagjesmensen en scholieren kunnen dan via de Stationslaan heel makkelijk lopend hun doel bereiken. Forenzen of mensen die per bus of eigen vervoer uit de regio komen kunnen dan via de Drentse kant instappen. Het huidige zandpad tussen de N366 (Nieuw Buinen) en het Zuiderdiep (Drouwenermond) zou dan de nieuwe verbindingsweg moeten worden. Het wordt dan ook heel interessant voor de gemeente Borger Odoorn gezien de toekomstige ontwikkeling van het bedrijventerrein Drentsepoort en een nog te bouwen nieuwbouwwijk Drentse Horn.

Omdat een treinverbinding erg belangrijk is voor verdere ontwikkeling in de regio heeft de provincie Groningen de afgelopen jaren inmiddels veel onderzoek gedaan. Met marktpartijen zoals Arriva, Ballast Nedam en ProRail is gekeken naar de haalbaarheid van de spoorlijn qua investeringskosten. In de huidige planuitwerkfase zijn nu twee voorkeursvarianten voor een station opgenomen. De huidige stationslocatie STAR en een nieuw te bouwen treinstation op het voormalige Philipsterrein. D66 pleit nu dus ook nog voor een derde mogelijkheid aan de Stationslaan. De lokale oppositiepartijen D66 en SP willen graag een volksraadpleging over de plek waar het station uiteindelijk moet worden gebouwd. Klaas Pals: “Een treinstation bouwen doe je niet voor enkele jaren maar voor misschien wel honderd jaar. Een eventueel realisatiebesluit over de spoorlijn Veendam Stadskanaal zal naar verwachting pas in 2015 worden genomen. Er is dus nog tijd”.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal