Direct naar de inhoud.

D66 ziet toekomstig treinstation liever aan de Stationslaan

  • door:
  • op:
Klaas Pals (f: BJB /RTVS)
Klaas Pals (f: BJB /RTVS)

STADSKANAAL – Pas in 2015 beslist de provincie of de trein naar Stadskanaal gaat komen maar nu al wordt er stevig gediscussieerd over waar dan het treinstation moet komen. Begin deze week liet verantwoordelijk wethouder Jan Bessembinders (CDA) tijdens de raadsvergadering weten dat dit station Dideldom wordt. Het oude philips fabrieksterrein tussen Stadskanaal en nieuw Buinen. Oppositiepartij D66 was het hier absoluut niet mee eens en fractievoorzitter Klaas Pals vroeg de wethouder dan ook of dit een in ‘betongegoten’ standpunt was. Pals pleit voor een volksraadpleging over de locatie van een nieuw treinstation. D66  kreeg hierbij de steun van Evert Idema van de SP.

D66 ziet een nieuw treinstation het liefst gebouwd worden aan de Stationslaan. Klaas Pals: “Een station op deze plek ligt veel centraler voor de scholen en de centrumwinkeliers. De Stationslaan loopt direct via het Ubbo Emmius College naar het stadshart”. Pals ziet het liefst het station zo gebouwd dat het parkeer gelegenheid krijgt aan de Drentse kant (Drentse Horn). Op deze manier ontlast je de buurt van auto’s en bussen. Er kan een verbinding gemaakt worden met de dorpen Nieuw Buinen en Drouwenermond. Dagjesmensen en scholieren kunnen dan via de Stationslaan heel makkelijk lopend hun doel bereiken. Forenzen of mensen die per bus of eigen vervoer uit de regio komen kunnen dan via de Drentse kant instappen. Het huidige zandpad tussen de N366 (Nieuw Buinen) en het Zuiderdiep (Drouwenermond) zou dan de nieuwe verbindingsweg moeten worden. Het wordt dan ook heel interessant voor de gemeente Borger Odoorn gezien de toekomstige ontwikkeling van het bedrijventerrein Drentsepoort en een nog te bouwen nieuwbouwwijk Drentse Horn.

Omdat een treinverbinding erg belangrijk is voor verdere ontwikkeling in de regio heeft de provincie Groningen de afgelopen jaren inmiddels veel onderzoek gedaan. Met marktpartijen zoals Arriva, Ballast Nedam en ProRail is gekeken naar de haalbaarheid van de spoorlijn qua investeringskosten. In de huidige planuitwerkfase zijn nu twee voorkeursvarianten voor een station opgenomen. De huidige stationslocatie STAR en een nieuw te bouwen treinstation op het voormalige Philipsterrein. D66 pleit nu dus ook nog voor een derde mogelijkheid aan de Stationslaan. De lokale oppositiepartijen D66 en SP willen graag een volksraadpleging over de plek waar het station uiteindelijk moet worden gebouwd. Klaas Pals: “Een treinstation bouwen doe je niet voor enkele jaren maar voor misschien wel honderd jaar. Een eventueel realisatiebesluit over de spoorlijn Veendam Stadskanaal zal naar verwachting pas in 2015 worden genomen. Er is dus nog tijd”.

12 reacties op “D66 ziet toekomstig treinstation liever aan de Stationslaan”

  1. “Een station op deze plek ligt veel centraler…”

    Meer argumenten zouden eigenlijk niet nodig moeten zijn. STAR en Philips locatie zijn gewoon niet logisch meer.

  2. De gemeente zou een flater slaan als het station op Dideldom gebouwd gaat worden. Als je met de trein ergens naartoe reist wil je gewoon in het centrum uit kunnen stappen zonder nog weer met een bus te hoeven reizen. Ik ben het geheel met d66 eens. Het zou een gemiste kans zijn.

  3. Een trein hoort in ieder geval te stoppen bij de Stationslaan, div met het centrum gebeuren, en als de trein toch verder moet. dan maar een eindhalte verder er bij plaatsen, en wie weet voor de toekomst ook nog een halte in Musselkanaal.

  4. Het lijkt mij van groot belang dat de spoorlijn via Stadskanaal doorgetrokken wordt naar Emmen en Meppen, en dat die vooral ook geschikt is voor goederenvervoer van en naar Seaports Veendam. En elektrificatie van het traject behoort ook in de planvorming opgenomen te worden.

  5. Dag Victor.

    Jouw wens om de spoorlijn door te trekken daaraan gaat zeker gewerkt worden de komende jaren. Wat ons betreft kan het niet snel genoeg en ook de optie Meppen moet niet worden vergeten, een aansluiting op BahnHoff Haren geeft wellicht een goede verbinding naar grote steden als Oldenburg ( 160.000 inw -Bremen 550.00 inw en Hamburg met 2.450.000 mijl inw.Een enorm potentieel met te samen nog 3.000.000 mijl. mensen op een betrekkelijke korte afstand van ons gebied., dat kun je niet negeren. Hoe sneller hoe beter.
    Op dit moment wil D66 dat de inwoners van onze gemeente mogen kiezen waar de stationslocatie komt, het college houdt vast aan 1 keuze en dat vinden wij te weinig voor een beslissing dat gaat voor de komende 100 jaar.Daarin hebben wij en dus ook de bewoners nog weinig steun in de raad ondervonden van de coaltitiepartijen, dus er is nog een weg te gaan.

  6. Dat een trein behoort te stoppen in de directe nabijheid van een centrum is onzin natuurlijk! Alsof de stations Groningen, Assen, Emmen midden in het centrum liggen? Ook de kleinere stations liggen vaak niet nabij een centrum. Denk maar eens aan de ligging van een winkelcentrum t.o.v een station als bijvoorbeeld Hoogezand-Sappemeer, Beilen, etc..etc..

    Het voormalig Philips terrein lijkt me een prima oplossing, en daarbij komt dat dit terrein wel een faceliftje/nieuwe bestemming kan gebruiken lijkt me.

    En staan er momenteel ook geen woonhuizen aan het eind van de Stationslaan? En de bussen, moeten die dan over het net opgeleverde nieuwe Europabrug? Beetje smal lijkt me.

    Kortom van alle opties, is de optie van een station aan de Stationslaan het minst logisch lijkt me.

  7. Een station aan de stationslaan zou heel mooi zijn als daar geen huizen waren gebouwd begin jaren negentig en de Stationslaan, Europabrug en Hoofdstraat niet waren ‘aangepast’.
    Een verbinding tussen de N374 en Drouwenerstraat (liever nog een echte ringweg tussen de N374 en de N378) maakt natuurlijk veel goed.
    De beste optie lijkt mij echter langs de N374 bij Dideldom vanwege de goede bereikbaarheid en 2-vliegen-in-1-klap effect (moet nodig worden opgeknapt).
    Met een goed bus naar het centrum die elke 10 minuten rijdt werkt dat prima.

  8. Is er reeds een keuze gemaakt om het huidige traject (eigendom STAR) te gebruiken voor de nieuwe verbinding?
    Ik woon aan dit traject en zie deze verbinding niet zitten.
    Worden omwonenden ook betrokken in de besluitvorming?
    Zijn er compensatie mogelijkheden mee genomen in de plannen?

    Indien het antwoord nee is, zullen wij (de omwonenden) collectief, en op voorhand, procederen tegen de plannen.

    Met groet,
    Mike

  9. Een spoorlijn, al dan wel of niet jaren buiten februik houdt tot volledige opheffing zijn spoorfinctie. Dat moet je als omwonende weten, en niet zeuren dat er 4x per uur een Spurtje voorbij komt knorren. Daarom is het een spoorlijn…

  10. Het station hoort aan de stationslaan.Het heeft er jaren gestaan en het hoort er. De huizen die er nu staan moeten worden afgebroken.Stadskanaal krijgt met het eventueel nieuw te bouwen station een echt gezicht en het is voor de regio (incl Drenthe ) echt een must.

  11. Als ex-machinist heb ik nooit kunnen en willen begrijpen dat de spoorverbinding Emmen-Zuidbroek toendertijd werd opgeheven.Dit is,evenals de opheffing van de verbinding Lage Zwaluwe-’s Hertogenbosch,een grote politieke misstap geweest.Al ruim een halve eeuw geschiedt al het treinverkeer vanuit het noorden via de ‘zandloper’ Meppel-Zwolle.Zijn er calamiteiten of werkzaamheden,dan is het gehele noorden dus verstoken van rechtstreeks treinverkeer met de rest van het land.Met de heropening ven het traject Emmen-Veendam ontstaat er na lange tijd eindelijk een alternatieve reisroute om Groningen te bereiken.Ik hoor zó vaak de slogan ‘er gaat niets boven Groningen’,welnu,doe dan eindelijk eens iets aan de bereikbaarheid per trein.Dan kunt U mij in de toekomst als nieuwe inwoner verwelkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.



-advertenties-