Direct naar de inhoud.

GroenLinks Stadskanaal spreekt zich uit

  • door:
  • op:

GroenSTADSKANAAL – GroenLinks Stadskanaal legt de nadruk op het versterken van de lintdorpen Musselkanaal en Stadskanaal.

Bij de aftrap van de Verkiezingscampagne op 7 januari j.l. in Musselkanaal, heeft GroenLinks tijdens het debat zich uitgesproken om ten zuidwesten van de gemeente Stadskanaal over de provinciegrens heen te gaan. Hiermee komt GroenLinks Stadskanaal de Stichting Dorpsbelangen Musselkanaal (SDM) duidelijk tegemoet. GroenLinks legt bij de plannen voor gemeentelijke herindeling de nadruk op het duo-lintdorp Musselkanaal/Stadskanaal.

“Nu het er naar uitziet dat de provinciale grenzen in de toekomst zullen wegvallen, zal de huidige gemeente Stadskanaal haar kansen dienen te benutten door goed te kijken naar haar ligging in het gebied. De gemeente Stadskanaal bestaat uit een duo-lintdorp, te weten Stadskanaal en Musselkanaal. Met daar omheen enkele kleinere dorpskernen, zoals Alteveer, Onstwedde en Mussel met landschappelijke buitengebieden. De eerder getrokken provinciale lijn Groningen/Drenthe is een priemende scheidslijn tussen een duidelijk bepaald geografisch en cultuurhistorisch gebied. De Semslinie dient dan ook losgelaten te worden”, heeft lijsttrekker Teja van Geenen uitgesproken. “Kijkend naar de ligging van Stadskanaal en de huidige functies die zij momenteel vervuld, ligt het in de lijn haar grensgebied naar het zuidwesten op te schuiven. Ook daar ontstaat een gebied met Nieuw-Buinen pal tegen Stadskanaal en kleine dorpskernen met landschappelijk buitengebied zoals Gasseltenijveensemond, Drouwenermond, 1e en 2e Exloermond en Valtermond. Daarmee komt het duo-lintdorp centraal te liggen in het gebied, dat al vele jaren gebruik maakt van voorzieningen in de huidige gemeente Stadskanaal: het ziekenhuis, de bioscoop en het theater, de beide havens en zwembaden, de uitgaans-gelegenheden en diverse verzorgingshuizen. Hiermee geven we de huidige gemeente Stadskanaal een sterke uitgangspositie voor de onderhandelingen tijdens de verdere herindeling met mogelijk de gemeenten Veendam-Pekela en/of Vlagwedde-Bellingwedde.”

Teja van Geenen heeft tijdens het debat aangegeven dat voor GroenLinks Stadskanaal het versterken en aantrekken van (nieuwe) voorzieningen in het duo-lintdorp van groot belang is. “Dit komt het toerisme en daarmee de werkgelegenheid ten goede. Het is belangrijk ook op andere fronten de kracht van het duo-lintdorp te versterken. Werkgelegenheid ten bate van o.a.zorg- en dienstverlening en detailhandel kan daarmee vergroot worden.” Dat betekent voor GroenLinks Stadskanaal goed openbaar vervoer in het duo-lintdorp, door het aanleggen van de treinverbinding met stations in zowel Stadskanaal als in Musselkanaal. “Wij geven de doorgaande trein vanuit Veendam naast een halte in Stadskanaal tevens een halte in Musselkanaal, om vervolgens via Ter Apel naar Emmen te rijden. Dit is acht jaar geleden in het verkiezingsprogramma van GroenLinks Stadskanaal opgenomen en binnen de huidige gemeente gelanceerd. GroenLinks provincie Groningen heeft dit standpunt ook in haar programma”, aldus Teja van Geenen.

Foto: Manuel Draije
Foto: Manuel Draije

“Op deze manier is het duo-lintdorp optimaal bereikbaar en zullen bedrijven zich graag vestigen. De afstand van ruim 10 km tussen beide stations leent zich er uitstekend voor om de tweede halte Musselkanaal financieel en qua tijdsbestek mogelijk te maken. Het spoorverkeer voor regionaal vervoer zal dagelijks doorgang vinden en frequent gaan rijden, is daarbij ons uitgangspunt. Op deze wijze kan ook in het weekend optimaal gebruik gemaakt van de treinverbinding. Het duo-lintdorp versterkt daarmee haar bereikbaarheid en daarmee haar aantrekkelijkheid in de regio.”

“Op beide stations zal beperkt ruimte zijn voor een korte aanrijroute voor auto’s om personen vanen naar de trein te brengen en voor enkele parkeershavens betaald parkeren. Een frequent rijdende busverbinding, waarmee ook de diverse scholen bereikbaar zijn, dient gerealiseerd te worden. Het nieuwe bushalte-P&R transferium dat tussen beide stations wordt gevestigd, zal goed bereikbaar zijn met voldoende gelegenheid om te parkeren. Bij het P&R transferium is een keuze mogelijk tussen onbetaald parkeren voor korte periode en betaald parkeren voor langere periode. Vanuit dit P&R transferium gaan regelmatig bussen van en naar beide stations in Musselkanaal en Stadskanaal. De huidige busverbindingen kunnen goed blijven bestaan, rijden door de verschillende dorpen van het buitengebied. De verbinding naar Borger, Groningen, Veendam, Winschoten en Gieten blijven belangrijke verbindingsrouten en worden met dit plan feitelijk belangrijker om de omliggende bewoners van en naar de verschillende stations te brengen in de regio.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal