Direct naar de inhoud.

GroenLinks Stadskanaal groot voorstander van twee stations/haltes in de gemeente Stadskanaal

  • door:
  • op:

STADSKANAAL – Goed openbaar vervoer in het duo-lintdorp Stadskanaal-Musselkanaal betekent volgens GroenLinks de realisatie van de treinverbinding tussen Groningen en Emmen met stations en/of haltes in Stadskanaal en Musselkanaal. GroenLinks Stadskanaal geeft de doorgaande trein vanuit Veendam, naast een halte in Stadskanaal, tevens een halte in Musselkanaal, om vervolgens via Ter Apel naar Emmen te rijden.

“Het is van belang dat er verder onderzoek wordt gedaan naar de verschillende mogelijkheden, waar de eventuele stations en/of haltes zullen komen. En op welke plaats het P&R transferium. Zo kan er naast de keuze voor twee stations, ook gekeken worden of een station Stadskanaal en een halte Musselkanaal tot de mogelijkheden behoort. Voor een halte zijn namelijk weer andere eisen dan voor een station. Bij een station dient bij voorbeeld een loket, een kiosk en een toilet aanwezig te zijn. Wanneer er duidelijk verschillende plannen zijn, met verschillende uitwerkingen en een kostenplaatje, scheppen we voor onze burgers keuzemogelijkheden om mee te denken in het proces. Dat is wat wij als GroenLinks Stadskanaal burgerparticipatie noemen. We merken in gesprekken met inwoners dat zij deze wijze van handelen ook van hun gemeentebestuurders verwachten. Op deze manier kun je samen met je burgers in gesprek over wat we gezamenlijk belangrijk vinden voor onze gemeente. ”, vertelt Teja van Geenen.

Het plan voor deze treinverbinding door de gemeente Stadskanaal met maar liefst twee stations/haltes is inmiddels acht jaar geleden in het verkiezingsprogramma van GroenLinks Stadskanaal opgenomen en binnen de huidige gemeente gelanceerd. Ook provinciaal GroenLinks in Groningen heeft dit standpunt reeds jaren in haar programma opgenomen. De afstand van ruim 10 km tussen beide stations leent zich er uitstekend voor om de tweede halte Musselkanaal financieel en qua tijdsbestek mogelijk te maken. Ook daarom verdient het de voorkeur dat het station Stadskanaal centraal geplaatst wordt, bijvoorbeeld ter hoogte van de Stationslaan. Het spoorverkeer voor regionaal vervoer zal dagelijks doorgang vinden en frequent gaan rijden, is daarbij ons uitgangspunt. Op deze wijze kan ook in het weekend optimaal gebruik gemaakt worden van de treinverbinding. Het duo-lintdorp versterkt daarmee haar bereikbaarheid en daarmee haar aantrekkelijkheid in de regio. Op deze manier is het duo-lintdorp goed bereikbaar en zullen bedrijven zich graag vestigen.

“Zo kan het P&R transferium wellicht op het voormalig Philips terrein worden gesitueerd. Mits op dit terrein de grond vrij is van afvalstoffen. We hebben namelijk signalen gekregen, dat ook op dit terrein mogelijk vervuilde grond aanwezig is. Dat in de afvoerputten het nodige aan zware metalen is weggestroomd. Dit zal natuurlijk eerst grondig onderzocht dienen te worden, voordat er ook maar iets op gebouwd kan worden. Daarnaast is het stuk grond nog niet in handen van de gemeente. Andere opties voor het P&R transferium zullen dus geboden zijn.” Dat is naar mening van GroenLinks Stadskanaal alleen maar goed. “Dan hebben we als burgers iets te kiezen. Het mag geen alles-of-niets situatie worden. Dat de gemeente een bepaald plan levert en als dat niet wordt aangenomen, het gehele plan volledig van de baan is. Wij zijn voor keuzemogelijkheden, transparantie en duidelijkheid van de overheid, ook plaatselijk in onze eigen gemeente. Daar wil GroenLinks Stadskanaal zich voor inzetten: voor toekomstbestendig en groen openbaar vervoer. De burgers van Stadskanaal verdienen dit, wij gunnen het onze burgers,” besluit lijsttrekker Teja van Geenen.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal