Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

GroenLinks Stadskanaal groot voorstander van twee stations/haltes in de gemeente Stadskanaal

STADSKANAAL – Goed openbaar vervoer in het duo-lintdorp Stadskanaal-Musselkanaal betekent volgens GroenLinks de realisatie van de treinverbinding tussen Groningen en Emmen met stations en/of haltes in Stadskanaal en Musselkanaal. GroenLinks Stadskanaal geeft de doorgaande trein vanuit Veendam, naast een halte in Stadskanaal, tevens een halte in Musselkanaal, om vervolgens via Ter Apel naar Emmen te rijden.

“Het is van belang dat er verder onderzoek wordt gedaan naar de verschillende mogelijkheden, waar de eventuele stations en/of haltes zullen komen. En op welke plaats het P&R transferium. Zo kan er naast de keuze voor twee stations, ook gekeken worden of een station Stadskanaal en een halte Musselkanaal tot de mogelijkheden behoort. Voor een halte zijn namelijk weer andere eisen dan voor een station. Bij een station dient bij voorbeeld een loket, een kiosk en een toilet aanwezig te zijn. Wanneer er duidelijk verschillende plannen zijn, met verschillende uitwerkingen en een kostenplaatje, scheppen we voor onze burgers keuzemogelijkheden om mee te denken in het proces. Dat is wat wij als GroenLinks Stadskanaal burgerparticipatie noemen. We merken in gesprekken met inwoners dat zij deze wijze van handelen ook van hun gemeentebestuurders verwachten. Op deze manier kun je samen met je burgers in gesprek over wat we gezamenlijk belangrijk vinden voor onze gemeente. ”, vertelt Teja van Geenen.

Het plan voor deze treinverbinding door de gemeente Stadskanaal met maar liefst twee stations/haltes is inmiddels acht jaar geleden in het verkiezingsprogramma van GroenLinks Stadskanaal opgenomen en binnen de huidige gemeente gelanceerd. Ook provinciaal GroenLinks in Groningen heeft dit standpunt reeds jaren in haar programma opgenomen. De afstand van ruim 10 km tussen beide stations leent zich er uitstekend voor om de tweede halte Musselkanaal financieel en qua tijdsbestek mogelijk te maken. Ook daarom verdient het de voorkeur dat het station Stadskanaal centraal geplaatst wordt, bijvoorbeeld ter hoogte van de Stationslaan. Het spoorverkeer voor regionaal vervoer zal dagelijks doorgang vinden en frequent gaan rijden, is daarbij ons uitgangspunt. Op deze wijze kan ook in het weekend optimaal gebruik gemaakt worden van de treinverbinding. Het duo-lintdorp versterkt daarmee haar bereikbaarheid en daarmee haar aantrekkelijkheid in de regio. Op deze manier is het duo-lintdorp goed bereikbaar en zullen bedrijven zich graag vestigen.

“Zo kan het P&R transferium wellicht op het voormalig Philips terrein worden gesitueerd. Mits op dit terrein de grond vrij is van afvalstoffen. We hebben namelijk signalen gekregen, dat ook op dit terrein mogelijk vervuilde grond aanwezig is. Dat in de afvoerputten het nodige aan zware metalen is weggestroomd. Dit zal natuurlijk eerst grondig onderzocht dienen te worden, voordat er ook maar iets op gebouwd kan worden. Daarnaast is het stuk grond nog niet in handen van de gemeente. Andere opties voor het P&R transferium zullen dus geboden zijn.” Dat is naar mening van GroenLinks Stadskanaal alleen maar goed. “Dan hebben we als burgers iets te kiezen. Het mag geen alles-of-niets situatie worden. Dat de gemeente een bepaald plan levert en als dat niet wordt aangenomen, het gehele plan volledig van de baan is. Wij zijn voor keuzemogelijkheden, transparantie en duidelijkheid van de overheid, ook plaatselijk in onze eigen gemeente. Daar wil GroenLinks Stadskanaal zich voor inzetten: voor toekomstbestendig en groen openbaar vervoer. De burgers van Stadskanaal verdienen dit, wij gunnen het onze burgers,” besluit lijsttrekker Teja van Geenen.

Geplaatst door

Programmamaker/hoofdredacteur. Maakt deel uit van het managementteam (MT) streekomroep RTV1

5 Reacties op “GroenLinks Stadskanaal groot voorstander van twee stations/haltes in de gemeente Stadskanaal

  1. Beste Teja,
    Ook al verstand van spoorwegen? Treinstations liggen van oudsher in het centrum, het hart, van de plaatsen en dat deden onze voorouders niet voor niets. Natuurlijk is het prachtig als Musselkanaal ook een station krijgt, maar noem het dan geen trein maar een metro. De opstelling om nu (al) voor meerdere stations te gaan, lijkt me dus niet zo slim. Je loopt een gerede kans dat dan hetzelfde gaat gebeuren als met de de ooit geplande HSS van Groningen via Friesland naar de Randstad. Die werd zo duur omdat er zoveel plaatsen een station wilden, er geen HSS zou komen maar een boemeltje en er zoveel (provinciale) ruzie kwam dat er uiteindelijk helemaal niets van terecht is gekomen. Ik zou zeggen: alle energie in één treinverbinding, één station in onze gemeente en een gedegen locatieonderzoek waarvan de resultaten publiekelijk worden gedeeld. Wellicht krijgen we dan wat onze regio nodig heeft.

    • Roelof, je kunt natuurlijk ook een hiërarchie aanbrengen in stations. Ik ben wel met je eens dat het niet teveel moet worden. Maar 2 -3 stations langs de linie Stadskanaal Musselkanaal is verdedigbaar.

  2. Leuk hoor een trein. Alle buschauffeurs werkloos, want de trein moet vol.
    Langere routes naar de stad, duurdere kaartjes. Leve de trein
    Denk hier maar eens over na voor dat er een trein komt.

    • Hoezo? Bussen op Winschoten en Assen blijven nodig én heel veel buschauffeurs werken nu via uitzendbureaus en worden na x contracten weggestuurd. En je kunt natuurlijk ook treinmachinist worden. Daar al over nagedacht? En wordt die route echt zoveel langer? Moet nu meer van overal naar nergens.

  3. Bert Nieman

    route wordt stadskanaal, bareveld, veendam, zuidbroek, sappemeer, hoogezand groningen euroborg groningen cs.
    Kijk naar Veendam waar lijn 301 is geschrapt om de trein vol te krijgen.
    171 en 174 die niet naar cs mogen om pasagiers niet uit de trein te halen
    En Willem vergeet niet dat de rit prijs veel duurder is.
    Nog een toevoeging als de formatie het toelaat worden er wel degelijk chauffeurs aangenomen, in september nog iets van 27 personen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.