Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

D66: Maak campagnegeld transparant en stop met het geroeptoeter!

d66D66 Stadskanaal ergert zich aan de kostbare reclame van sommige politieke partijen. Koester onze onvolprezen Groningse nuchterheid; het gaat nog steeds om de inhoud!? “Sommigen partijen zullen ons wel hypocriet vinden, maar de grenzen van betamelijk gedrag zijn wat ons betreft nu echt wel bereikt. En wie de schoen past, trekt hem maar aan! Oprechte politiek bedrijf je door de inhoud voor alle mensen te verduidelijken en niet door schreeuwende reclameborden onder lantaarnpalen of ruimte in de regionale pers te kopen en daar, letterlijk, electoraal gewenste praatjes te verkopen”, verzucht Remco Van Suchtelen van de Haare.

Remco van Suchtelen (F: archief RTVS)

Remco van Suchtelen (F: archief RTVS)

Van Suchtelen is voorzitter van de D66 afdeling Zuidoost Groningen (3 gemeenten) en benadrukt dat het D66 nog steeds om de inhoud gaat. Wij geven als bestuur van de regio ZO-Groningen voor de verkiezingen voor de gemeenteraad in Stadskanaal rond de €2.750 uit en in Vlagtwedde rond de €1.200. D66 kiest er bewust voor om, met sobere en doelmatige middelen, de burger zo goed mogelijk te informeren zonder iets op te willen dringen. We willen al helemaal geen uitspraken doen die we straks in een nieuwe gemeenteraad ook niet waar kunnen gaan maken. Ik geloof in oprechte en goed onderbouwde reële meningen en daag de andere politieke partijen uit om datzelfde te gaan doen.

Je mag de kennis van de kiezer niet onderschatten en je kunt de kiezer ook niet kopen! Dat is ook wat we de lijstrekkers in Vlagtwedde en Stadskanaal meegeven. Spreek je uit over zaken die een helder standpunt verlangen, informeer je vooraf goed, bestudeer het probleem en zie de werkelijkheid reëel onder ogen”. Zo is de mening over de locatie van een nieuw treinstation in Stadskanaal volgens D66 veel te voorbarig. Zo een belangrijke keuze moet je wél eerst de burgers voorleggen. Informeer hen vooraf goed, want dit is een zaak voor minstens 100 jaar en met nogal wat gevolgen. Er zijn partijen die dat wel even “snel doen” en al bij voorbaat kiezen voor de locatie van de oude Philips fabriek. Die is nogal uit het centrum van Stadskanaal en het terrein is geen eigendom van de overheid. “Ik heb bij een deskundige kort geïnformeerd en deze gaf aan dat er de kans aanwezig is dat het terrein vervuild is met koolwaterstoffen of benzeen. Dan praat je over een nogal kostbare bodemsanering. Het is dan niet erg netjes om nu al te zeggen dat dit de ideale locatie is. Ook meerdere treinstation willen aanleggen, is zo een punt.

Voor D66 is het belangrijkste dat het besluit over die treinverbinding er eerst definitief komt en we snappen dat de aanleg een kostbare operatie is. Mensen maak je niet blij met een stevige uitspraak, die straks helemaal niet haalbaar blijkt; roeptoeter dus niet teveel in de media! Ook de windmolens zonder wieken en het credo “sterk en werk, werk en werk!. Dit zijn toch echt heel serieuze problemen voor velen in onze regio. Die doe je niet af met de simpele suggestie van een nog tamelijk onbekende technologie. Ook voor dat creëren van die extra werkgelegenheid, hoezeer ook gewenst, moet je aangeven hoe je denkt die te gaan realiseren. Voor al dit soort kwesties geldt: “er staat voor de burgers in onze regio iets heel belangrijks op het spel en een gemeentelijk politicus, of partij, heeft de dure verantwoordelijkheid om, zeer goed geïnformeerd, een maatschappelijk weloverwogen spreekbuis te zijn van inwoners. Men zit niet te wachten op loze beloften of het oplaten van wensballonnen”. Overigens is D66 Stadskanaal erg benieuwd naar de werkelijke bedragen in €’s die de plaatselijke afdelingen van de politieke partijen in onze gemeente aan hun campagne besteden.

Wordt… vervolgd?

Geplaatst door

Programmamaker/hoofdredacteur. Maakt deel uit van het managementteam (MT) streekomroep RTV1

2 Reacties op “D66: Maak campagnegeld transparant en stop met het geroeptoeter!

  1. P.H. Oosterhuis

    Het roeptoeteren is D66 niet vreemd. Al enkele keren om openheid gevraagd over hun financiële zaken t.a.v. hun campagne. Dit naar aanleiding van hun verwijt naar andere partijen. Met name de financiering van het “partijkantoor” in het centrum van Stadskanaal wekt mijn nieuwsgierigheid. Antwoord wordt wel toegezegd,maar ook dat blijkt tot dusver geroeptoeter!

    • Geachte heer Oosterhuis,
      Of wij communiceren slecht of u leest niet goed. In dit artikel staat dat D66 Stadskanaal ca. €2.750 uitgeeft aan de campagne en D66 Vlagtwedde €1.200,. We zijn nota bene de enige partij die dat doet. Hoeveel openheid wenst u dan nog meer. Onze verkiezingswinkel is, op ons verzoek en overigens Pro Deo, tijdelijk beschikbaar gesteld door de eigenaar onder de voorwaarde dat we er een net geheel van gingen maken, de borden “te huur” lieten hangen en op die manier het pand onder de aandacht te brengen. En volgens mij is dat aardig gelukt. Ik begrijp werkelijk niet waarom u dat dan geroeptoeter noemt. D66 is best bereid om nog meer inzicht te geven in hoe de bedragen, die ik zojuist noemde, te specificeren. Er is een keurige Excelsheet voor beschikbaar. Maar als u nu een eerst uw invloed aanwent om ook de andere partijen te verleiden tot het publiek bekend maken van hun budget. U kunt dan uw nieuwsgierigheid ten volle bevredigen. Uw totaal oordeel verneem ik dan graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.