Direct naar de inhoud.

GroenLinks Stadskanaal ‘Keukentafelgesprek, wat nu’, succesvolle bijeenkomst

  • door:
  • op:
Teja van Geenen (archief foto)
Teja van Geenen (archief foto)

STADSKANAAL – De bijeenkomst van 5 februari heeft een uiterst informatieve bijdrage geleverd over Huishoudelijke Hulp 2015 en Wmo2015 (o.a. langdurige zorg en thuiszorg) in de gemeente zegt woordvoerder Teja van Geenen.  Organisatoren GroenLinks, Gehandicaptenplatform Stadskanaal en patiëntenvereniging ReumActief kunnen terugblikken op een geslaagde avond. Vele cliënten/hulpbehoevenden als ook diverse zorgverleners en (zorg)organisaties waren deze avond aanwezig!

Twee beleidsmedewerkers van Ieder(in) waren vanuit Utrecht gekomen om te vertellen over de gesprekken die de gemeente met hulp- en zorgbehoevenden te houden heeft. Gehandicaptenplatform Stadskanaal kon dit vervolgens mooi vertalen naar de situatie in onze eigen regio. Vanuit de advocatuur werd vervolgens stapsgewijs uitgelegd wat er tijdens de bezwaar- en beroepsprocedure zou gebeuren.

Aan de oproep van GroenLinks Stadskanaal, tijdens de raadsvergadering van januari 2015 om medewerkers van de gemeente als toehoorders naar de bijeenkomst te sturen, was door de wethouder gehoor gegeven. Op deze manier werd ook de gemeente duidelijk waar een keukentafelgesprek aan moet voldoen en welke vervolgstappen genomen kunnen door cliënten/hulpbehoevenden. Gaf de gemeente op haar beurt aan een aantal maanden te willen uittrekken voor deze keukentafelgesprekken.

Een aantal belangrijke voorwaarden die aandacht behoeven, zijn:

– Het gesprek mag niet telefonisch plaatsvinden (dat een consulent telefonisch een afspraak wil maken voor een persoonlijk tafelgesprek kan natuurlijk wel!).
– Een persoonlijk gesprek waarbij uzelf bijgestaan kunt worden door een zorgverlener, familielid en/of onafhankelijke belangenbehartigers die goed van uw situatie op de hoogte is; maak hiervan gebruik!
– Er dient een schriftelijk verslag opgesteld te worden door de gemeente, welke door beide partijen (gemeente en uzelf) getekend dient te worden.
– Ondertekent u alleen als u met de inhoud van dit verslag eens bent!; lees het verslag samen met een familielid, zorgverlener of belangenbehartiger of alles correct vermeld is.
– Indien u niet akkoord kunt gaan met de inhoud van het verslag, tekent u dan alleen voor gezien en geef aan wat er in het verslag veranderd moet worden; maak hier een kopie van.
– Er kunnen meerdere gesprekken nodig zijn om tot een duidelijk beeld van uw persoonlijke situatie of om tot goede verslaglegging te komen.
– Doe uzelf niet beter voor dan u daadwerkelijk bent, waartoe sommige cliënten/zorgbehoevenden de neiging toe kunnen hebben; neem daarom iemand mee tijdens het gesprek.
– Er dienen bepaalde wettelijke termijnen in acht genomen te worden door de gemeente bij het beslissen op deze herzieningen.
– Bij maatwerk en acute situaties dient er echter eerder beslist te worden, zodat er direct de noodzakelijke hulp geboden kan worden.

Bij twijfel of het allemaal op de juiste wijze gaat, bij vermoedens en/of signalering van misstanden, meld u dit aan meldpunt@iederin.nl, zodat er verzameld kan worden waar er knelpunten en onwenselijke situaties zijn.Op de website van GroenLinks Stadskanaal wordt je verder op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Er zal zeker een vervolg gaan komen op deze bijeenkomst, in welke vorm zal nader bekeken worden, aldus Teja van Geenen.

 



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal