Direct naar de inhoud.

N366 tussen Stadskanaal en Duitse grens afgesloten wegens bomenkap

N366De bomen langs de N366 tussen Stadskanaal en de Duitse grens staan te dicht op de weg. Dit zorgt voor onveilige situaties. Daarom gaat de provincie ze weghalen.

Van vrijdag 27 februari 20.00 uur tot maandagochtend 2 maart 06.00 uur en van vrijdagavond 6 maart 20.00 uur tot maandagochtend 9 maart 06.00 uur is de N366 tussen de Van Boekerenweg bij Stadskanaal en de rotonde met de N391 bij Ter Apel dicht voor al het verkeer. Tijdens deze weekenden gaat de provincie Groningen zo’n 1.100 bomen kappen langs de N366. Ook verdwijnt er ongeveer 3,4 hectare aan struikgewas en bosjes. Met het kappen van de bomen wordt de oude landschapsstructuur weer hersteld. Voor het gekapte groen komen bomen terug in natuurgebied Westerwolde.

Het doorgaande verkeer wordt omgeleid via de Drentse Mondenweg. De omleidingsroutes worden met borden aangegeven.

Veiliger N366
De bomenkap vindt plaats in het kader van de herinrichting van de N366 tot een volwaardige autoweg. Dit betekent dat alle kruisingen ongelijkvloers worden, de weg wordt verbreed en voorzien van een groene middenstreep. Ook de bermen worden opnieuw ingericht. De bomen langs de N366 tussen Stadskanaal en de Duitse grens staan te dicht op de weg. Dit zorgt voor onveilige situaties. Daarom haalt de provincie ze weg. De beplanting bij de lintbebouwing blijft staan.

Westerstraat
Tegelijk met de bomen langs de N366 worden ook alle bomen, struiken en bosjes bij de aansluiting van de N366 op de Westerstraat in Ter Apel verwijderd.

Dit gebeurt in voorbereiding op de herinrichting van de kruising, die ongelijkvloers wordt gemaakt.

Landschap
Door het kappen van de bomen worden oude kenmerken van het landschap waar de weg doorheen loopt, weer beter zichtbaar. In het landschap tussen Stadskanaal en de Duitse grens staan veel struiken en bosjes, vaak haaks op de weg.
Door bestaande bomenrijen langs dit deel van de weg te kappen, komen die oude haakste structuren beter tot hun recht.

Herplanten
Voor de bomen die gekapt worden plant de provincie nieuwe bomen terug. De meeste bomen komen terug in natuurgebied Westerwolde. Dit gebied is onderdeel van het landelijke Natuurnetwerk Nederland, dat bedoeld is om natuurgebieden beter te verbinden met elkaar en met het omringende agrarische gebied. In dit gebied worden binnen drie jaar na de kap nieuwe bomen aangeplant. Daarnaast komen er ongeveer 60 bomen langs de vernieuwde Geert Veenhuizenweg in Veendam.

N366 Veilig
De provincie werkt sinds 2009 aan de herinrichting van de N366 om de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer op de N366 te verbeteren.
Het aantal ongelukken met slachtoffers op de provinciale weg N366 tussen Veendam en de Duitse grens is sinds 2009 al aanzienlijk gedaald. De doelstelling om in 2015 het totale aantal ongelukken en het aantal slachtofferongevallen te hebben gehalveerd, werd in 2013 al behaald.

Meer informatie
Meer informatie is te vinden op www.n366veilig.nl

3 reacties op “N366 tussen Stadskanaal en Duitse grens afgesloten wegens bomenkap”

  1. Laat me niet lachen. Die bomen staan er al tientallen jaren en behalve als je naast de weg gaat rijden, wat toch niet de bedoeling kan zijn, heb je geen last van die bomen. Als je het veiliger wil maken dan schilder je op de hele N366 een doorgetrokken streep. Niet meer inhalen, net als op de N34. Want daar is het aantal ongelukken drastisch afgenomen sinds er een inhaalverbod is ingesteld. Wat ik denk is dat de provincie aan de centjes denkt en dat het onderhoud van al deze bomen in doorn in het provinciale oog is. Nog minder zou het me verbazen wanneer dat hout grotendeels in de één of andere biomassakachel opgestookt gaat worden onder het mom van “duurzame energie”.
    Meerdere vliegen in één klap, Geen onderhoud van bomen meer, het hout als biostook verkopen en daarmee is het kappen van de bomen al weer grotendeels betaald.
    En wat boompjes planten in Westerwolde is niet zo’n toer, eenmalige uitgave en daarna geen of weinig omkijken meer naar. Oh ja, bijna vergeten, kijk eens hoeveel sneller de bermen kunnen worden gemaaid, tel uit je winst. Het zou mij niet verbazen als er in de komende jaren nog veel meer provinciaal/gemeentelijk hout wordt gekapt onder het mom van veiligheid, maar een verkapte vorm is van niets dan geld verdienen.

  2. Wat een onzin al die kaalslag langs de n 366 en nog meer de genoemde redenen ervoor. De Snelheid op de weg zal ongemerkt toenemen omdat er geen markeerobjecten meer langs de weg staan en daar door meer kans op ongelukken. De zogenoemde zichtlijnen creëren is onwenselijk, men moet op de weg en het verkeer letten en niet op de kaalheid van het landschap. De zogenaamde landschapsstructuur bewonderd men maar met een lagere snelheid op de secundaire wegen of fietspaden op de fiets. Ik vind dit kappen een schande en zal mijn stem voor de provinciale verkiezingen hierop afstemmen.

  3. Inderdaad de Vries, daar had ik nog niet aan gedacht. Overal wordt door de overheden verteld dat bomen die dicht op de weg staan een afremmende invloed hebben op het verkeer, omdat het dan lijkt alsof je sneller rijdt dan je doet. Zou iemand van de provincie ons kunnen vertellen waarom dan dit niet voor de N366 zou gelden?
    Niet dat iemand dat gáát vertellen en evenmin zal het de kaalslag kunnen voorkomen, maar ook achteraf ben ik tevreden met een duidelijk antwoord op deze vraag…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.



-advertenties-