Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

Tegenstanders treinverbinding vrezen waardedaling woning

TreinSTADSKANAAL – Niet iedereen is blij met de mogelijke komst van de trein naar Stadskanaal. Er is zelfs al een facebook account opgericht om te polsen hoeveel mensen er nu daadwerkelijk voor zijn. Met name inwoners die langs het spoortraject wonen zien hierdoor waardevermindering van hun huis ontstaan.

De tegenstanders van een treinverbinding voeren aan dat de komst van de lijn tussen Veendam en Stadskanaal voor meer verkeersonveiligheid gaat zorgen. Denk hierbij aan meerdere onbeveiligde spoorwegovergangen.

Spurt - (f: langs de Lijn)

Spurt – (f: langsdeLijn.nl)

De tegenstanders vinden dat openbaar vervoer inmiddels prima is geregeld met de bestaande busverbindingen. “Een vaste treinverbinding (twee maal per uur) zal onrendabel blijken en bovendien voor horizonvervuiling zorgen van het landschap van Stadskanaal”, aldus een woordvoerder.  De actievoerders hebben inmiddels een petitie online gezet onder de naam: Stadskanaal spoort niet

Geplaatst door

Programmamaker/hoofdredacteur. Maakt deel uit van het managementteam (MT) streekomroep RTV1

8 Reacties op “Tegenstanders treinverbinding vrezen waardedaling woning

  1. Johan Pesulima

    Een rit Veendam – Groningen duurt 31 min. Hoeveel tijd zou het kosten van Stadskanaal naar Veendam? 15 min? Zo ja dan duurt het slechts 45 min om in Groningen te komen. Lijn 312 heeft 54 min nodig…. Dus slechts een winst van 9 min. Wat voor frequentie word dat dan? Wat voor gevolgen heeft dit voor andere buslijnen? Treinen zitten nu al overvol…..op lijn 312 rijden extra bussen. Op zaterdag en vooral zondag en avonduren zou de trein het denk ik weer winnen want dat is nu niet echt best….. Probeer maar op zondag snel in Groningen te komen per OV.

  2. Nou wat een flauwekul ik vind het juist super als daar eindelijk een trein kan komen. Vooral in het weekenden en avond. Dan hoef je niet meervzo super lang op die bus te wachten. En de mensen die bij het spoor wonen. Niet aanstellen je wend er wel aan de geluid. Heb zelf ook 5 jaar bij het treinspoor gewoont.

  3. Laat maar komen die trein en liefst zo snel mogelijk, ik woon ook dichtbij het spoor, voor Stadskanaal is het goed, je moet eens zien hoeveel bussen er in de ochtend en avond rijden van Stadskanaal en vice versa

  4. Wij zijn niet tegen een spoorverbinding van Veendam naar Stadskanaal, maar wel tegen deze verbinding over het museumspoorlijn.

    wellicht is een verbinding met Veendam/Groningen een goede boost voor Stadskanaal, maar waarom wordt er niet gekeken naar een alternatief?
    Bijvoorbeeld een nieuw spoor buiten de bebouwde kom?
    Wij vermoeden dat geld hierin een grote rol speelt.

    Het geld voor de financiering komt namelijk uit een potje wat beschikbaar is gesteld nadat het doek viel voor de Zuiderzeelijn.
    Het probleem is dat het beschikbaar gesteld budget niet voldoende is voor een compleet nieuw spoor.
    Daarnaast is dit beschikbaar gesteld geld maar “beperkt houdbaar”. Wanneer het geld niet is uitgegeven vóór 2020, dan moet het weer terug gegeven worden aan de overheid.

    Ook de financiële problematiek bij de S.T.A.R speelt een rol.
    Door geld gebrek is er te weinig onderhoud gepleegd aan de museumspoorlijn.
    een deal met Prorail zal, in dat opzicht, goed uitpakken.
    In ruil voor onderhoud, zal de S.T.A.R het spoor doneren aan Prorail.
    Dit zal wel betekenen dat de S.T.A.R. in zeer beperkte mate nog gebruik kan maken van het spoor.

    Het klinkt allemaal mooi. Zeker omdat het traject Zuidbroek – Veendam een succes is geworden, maar een groot verschil is dat dit traject voornamelijk over bedrijventerrein loopt en niet door de tuinen van huizenbezitters.

    Hebben mensen, die ooit hun huis hebben gekocht met het idee dat enkel de STAR over het spoor rijdt, dan geen recht op woongenot? Daar hebben mensen toen bewust voor gekozen en voor betaald. Ik kan mij voorstellen dat mensen dan misschien weer willen vertrekken en dus gecompenseerd moeten worden voor het waarde verlies van hun woning.
    Want wees eerlijk, niemand wil 2 of 4 keer per uur een trein door hun achtertuin..

  5. en even een persoonlijke reactie aan mg eden,

    Moeten we tegen de gedupeerden in het aardbevingsgebied ook maar gewoon zeggen: ach je went wel aan die trillingen?

    net zoals als bij de spoorverbindingen en de aardgaswinning zijn er bepaalde belangen.
    Die zijn ook wel te begrijpen, maar waarom bij het ene wel mensen compenseren en bij de anderen zeggen dat ze niet moeten zeuren.

  6. Joost Braken

    Ik kan het niet meer serieus nemen. Stadskanaal ontspoort, hoe dan? Lieve inwoners van de krimpgemeente Stadskanaal, waar de werkloosheid torenhoog is en velen klagen over het gebrek aan werkgelegenheid.

    Wat willen jullie nou? Vooruitgang of altijd maar blijven stilstaan? Een treinverbinding is essentieel. Kijk naar de verbindingscijfers tussen Groningen en Veendam. Sinds de trein daar is gevestigd is het aantal reizigers van het OV explosief gestegen. Het betekent een betere verbinding en maakt Stadskanaal dus aantrekkelijker als woonplaats.

    Let wel, over vijftien jaar wordt er een krimp van 11%(!) voorspeld. Maatregelen als dit zullen het tij niet direct doen keren, maar zorgen er wel voor dat het krimppercentage daalt. Essentieel voor de gemeente Stadskanaal.

    En klagen over een trein in je achtertuin is wellicht begrijpelijk, maar om daar nou zo zwaar aan te tillen. De vergelijking tussen een treinbeving en een aardbeving bestempel ik dan ook als achterlijk, want iedereen weet dat een aardbeving veel meer impact op de leefomgeving heeft.

    Lang leve de trein!

  7. Mireille Komproe

    Heel graag wil ik hier op reageren.
    Ik vraag me af wat de gemiddelde leeftijd is van de mensen die hierop reageren.
    Want lieve mensen die niet elke ochtend om half 8 in de bus hoeven zitten naar Groningen:
    Het is inderdaad ‘ maar ‘ een rit van 60min (inclusief overstap Gieten). MAAR als u wel eens met de bus bent geweest rond deze tijdstippen dan weet u dat u niet kunt zitten dit komende uur dat u met de bus reist, en als je wel zit, je amper je benen kwijt kunt en opgepropt zit tussen allemaal zwetende mensen. De ramen zijn beslagen, en als je dus staat sta je tegen je medereiziger aan, en door elke bocht zit je bij de buurman op schoot. Erg vervelend dus. Dus ik ben heel erg blij dat er een trein komt. En ik denk dat we heel erg blij moeten zijn dat stadskanaal uitbreidt, en misschien wel een leuke ‘ grote ‘ stad wordt. Alsjeblieft zeg, altijd dat gezeik over als er weer iets gaat veranderen in Stadskanaal. Treinen, Windmolens, winkels open op zondag. Stadskanaal heeft altijd wel wat te zeuren. Misschien moet je dan gaan verhuizen naar een klein dorpje dat nooit groot zal worden oid. Dit wou ik graag kwijt, en ik hoop van harte dat mensen in de toekomst een keer vaker hun mond zullen houden en gewoon meegaan met de tijd. Bedankt voor uw tijd.

  8. Stadskanaal ontspoort

    Dank allemaal voor de reactie.

    Het maakt ons duidelijk dat er verwarring ontstaat over ons doel.
    Voor de duidelijkheid: wij zijn niet tegen een verbinding Veendam – Stadskanaal.
    Wel tegen een verbinding over het bestaand spoor.
    Er zijn meerdere redenen genoemd waarom wij dit geen goed idee vinden.
    Een alternatief traject juichen wij dan ook toe.

    Stadskanaal ontspoort

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.