Direct naar de inhoud.

Regionale Omroep gaat op de schop

  • door:
  • op:
Publieke Regionale Omroep
Publieke Regionale Omroepen in Nederland

GRONINGEN/ASSEN – De dertien publieke regionale omroepen in Nederland gaan fors herstructureren. De back-office, techniek en salesorganisatie worden samengevoegd. Redacties blijven wel autonoom opereren. Het is volgens directeur-hoofdredacteur Dink Binnendijk van RTV Drenthe nog onbekend hoeveel mensen bij zijn omroep moeten vertrekken. ‘Het is een zwarte dag voor de regionale omroepsector’, aldus de omroep directeur. Staatssecretaris Sander Dekker dwingt de omroepen om in de kosten te snijden. In 2012 was er nog sprake van een bezuiniging van 25 miljoen euro en werd er hard nagedacht over een integratie van de regionale omroepen binnen de landelijke omroep. ‘Later werd dat bedrag verlaagd naar 17 miljoen euro en ging het integratievoorstel van tafel’, legt directeur Gijs Lensink van RTV Noord uit. ‘Daar stond tegenover dat de regionale omroepen nu zelf met een plan moesten komen’, zegt hij vandaag in het DvhN.

Clusters

De dertien omroepen worden in vijf clusters verdeeld, waarbinnen de afdelingen techniek, financiën, personeelszaken, sales en marketing en innovatie zijn samengevoegd. Zo’n cluster krijgt één directeur. RTV Noord, RTV Drenthe en Omrop Fryslân vormen één van die clusters. De staatssecretaris moet de plannen nog goedkeuren. Lensink: ‘We hopen dat hij dit voor de zomer doet. De bezuiniging moet op 1 januari 2017 rond zijn.’

De circa 250 werknemers zijn gisteren geïnformeerd. ‘We vinden het een slecht plan’, zegt Serge Vinkenvleugel van de ondernemingsraad van RTV Drenthe. ‘Maar volgens de omroepdirecteuren is dit het minst slechte plan dat tot nu toe is bedacht. Dat willen wij als OR eerst wel eens onderbouwd zien’. Hij vreest onder meer voor de journalistieke kwaliteit.

Verandering

radio-signalDe belangenorganisatie ROOS wil de noodgedwongen verandering nog van de positieve kant bekijken en zegt dat de reorganisatie zal leiden tot één efficiënt georganiseerd mediabedrijf. De verandering moet gaan staat voor goede en betrouwbare regionale journalistiek en voor aansprekende content, toegespitst op de leefwereld van het publiek. Deze slagvaardige structuur biedt meer ruimte voor innovatie en snel anticiperen op veranderingen in de mediaconsumptie, aldus de overkoepelende organisatie ROOS. Volgens de belangenorganisatie kan met deze nieuwe opzet ook alle energie worden gestopt in de kerntaak van de moderne regionale omroep: informeren, bijdragen aan de identiteit, versterken van het journalistieke landschap en zo inwoners in staat stellen om als kritische burger deel uit te maken van de maatschappij.

Het nieuwe regionale mediabedrijf krijgt uiteindelijk één bestuur dat het gezamenlijke beleid maakt én uitvoert; nu doen de dertien regionale omroepen dat nog allemaal apart. Het rapport/voorstel van de ROOS ‘betrokken en betrouwbaar’ kun je HIER lezen.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal