Direct naar de inhoud.

Regionaal Media Centrum ‘Groningen 1’ in de startblokken

  • door:
  • op:

Groningen 1GRONINGEN 1 –  (video) – Vrijdagmiddag om 14.00 uur was er een bijzondere persconferentie. Deze werd gehouden in de omroepstudio van RTV Stadskanaal. Er werd een grote stap gezet in de professionalisering  van de lokale omroepen in Noord en Zuidoost Groningen. Wethouders, bestuurders en de aanwezige pers uit maar liefst negen gemeenten waren getuige van de geboorte van het Regionaal Media Centrum ”Groningen 1”. Een samenwerking tussen zes lokale omroepen.

Vrijdagmiddag werd onder het genot van een hapje en een drankje de intentieverklaring ondertekend. Er werd uitleg gedaan door Jan Wildeman van Havenstad FM voor velen bekend als de speakerstem van FC Groningen. Na deze deskundige uitleg over het hoe- en waarom van een RMC gingen de aanwezigen kijken naar een introductiefilm.  Vervolgens  kon de pers nog vragen stellen.

De presentatie Groningen 1Wie zijn wij

Al geruime tijd geleden zijn de lokale omroepen in Noord- en Zuid-Oost Groningen gestart om te onderzoeken hoe er efficiënt samengewerkt kan worden.

Deze omroepen zijn:

  • RTV Stadskanaal (gem. Stadskanaal)
  • Radio Parkstad (gem. Veendam),
  • Radio Compagnie (gem. Hoogezand-Sappemeer),
  • HavenstadFM (gem. Delfzijl, Appingedam),
  • Radio Westerwolde (gem. Vlagtwedde, Bellingwolde, Pekela’s)
  • RTV Logo (gem. Oldambt).

Noodzaak tot samenwerking

Persconferentie Groningen 1Er is nu ook daadwerkelijk noodzaak tot samenwerking. De landelijke belangenvereniging OLON adviseert namelijk dringend, aangespoord door de overheid, om lokale media-instellingen te laten samengaan in een zogenaamd Regionaal Media Centrum – een RMC.
De regionale RMC’s moeten ieder afzonderlijk een “lokaal toereikend media-aanbod” gaan verzorgen voor zo’n 100.000 inwoners, waarbij zowel radio, TV als internet een belangrijke rol gaan spelen. Het RMC Groningen1 bestrijkt een gebied waarin ongeveer 180.000 mensen wonen en werken.

Breder aanbod, met minder omroepen 

Eén ding is duidelijk: in de visie van de OLON moet het aantal lokale omroepen sterk afnemen, terwijl tegelijkertijd op lokaal niveau een ruimer en breder media-aanbod gerealiseerd moet worden. Dat is een enorme opgave.

Onzekere factor: gemeentelijke herindeling

De gezamenlijke besturen van de “groep van zes” zijn hier intensief mee bezig geweest. Een  complexe factor is echter dat op dit moment nog steeds niet bekend is wat de uitkomst zal zijn van de gemeentelijke herindeling.

De Rijksoverheid en de OLON verwachten echter van de lokale omroepen dat het tijdpad voor de RMC-vorming strak wordt gevolgd. Die inspanningen zijn bovendien ook van belang bij de toewijzing van de zendmachtiging in de nieuwe gemeenten die nog gevormd zullen worden.

Daarom zijn er de afgelopen maanden door de gezamenlijke omroepen flinke stappen gezet en we vandaag zo ver zijn dat we met ‘voorlopig’  6  omroepen een intentieverklaring ondertekenen voor het RMC.

alle bestuurdersWat houdt de intentieverklaring precies in?

Met het ondertekenen van die verklaring spreken de deelnemende omroepen de intentie uit tot een verregaande samenwerking met elkaar. Voorlopig blijven de afzonderlijke organisaties en besturen echter nog intact. Wel zullen er programma-technische zaken mogelijk anders gaan uitzien.

Ook de lokale omroepen Regio FM en Radio Menterwolde zijn gevraagd deel te nemen, maar deze omroepen kiezen er vooralsnog voor de gemeentelijke herindeling af te wachten.

Met het ondertekenen van de intentieverklaring gaat de samenwerking officieel van start. Luisteraars zal het als eerste opvallen dat alle zes radiostations een “bovenlokaal media-aanbod”
– zeg maar: een meer regionaal georiënteerd media-aanbod – gaan verzorgen voor het totale doelgebied van de deelnemende omroepen.

Verdere activiteiten

Dit jaar starten een aantal activiteiten en projecten die de samenwerking zullen versterken en het media-aanbod van meer kwaliteit zullen voorzien.  Voorbeelden zijn:

Bestuurlijk overleg
Er komt een overkoepelend bestuurlijk overleg, waarin alle deelnemende omroepen vertegenwoordigd zijn. Dit bestuurlijk overleg besluit over gemeenschappelijk uit te voeren taken en activiteiten.

Gezamenlijke PR en communicatie, daar waar dat nodig is
De omroepen die deelnemen aan het RMC zullen een gezamenlijk PR en communicatiebeleid ontwikkelen. Daarbij worden de omroepen  gepositioneerd als zijnde de derde publieke omroeplaag in Noord- en Zuidoost Groningen.

Opleidingen
Er wordt een opleidingstraject opgezet voor alle lokale omroepen in het Regionaal Media Centrum.

De ondertekening
ondertekening

Redactionele samenwerking: gezamenlijke dagprogrammering
Alle omroepen kunnen mee doen met een gezamenlijke dag programmering zowel op radio als TV. De programma’s worden centraal geproduceerd en zoveel mogelijk lokaal ingevuld met nieuws en andere lokale onderwerpen.

Gezamenlijke vormgeving
Alle omroepen die deel nemen aan de pilot kunnen gebruik maken van een door de omroepen gezamenlijk vast te stellen vormgevingspakket voor radio,  televisie en nieuwe media.

Ontwikkeling inkomstenbronnen
Er wordt een plan van aanpak ontwikkeld voor het verkrijgen van inkomstenbronnen, zowel op gebied van commerciële activiteiten als subsidies. Onderdeel van het project is de gezamenlijke verkoop van alle reclame die via alle lokale omroepen van het RMC wordt uitgezonden. Daarmee verkrijgen adverteerders een groter bereik.

Gaandeweg

Wat betreft de infrastructuur, zal het nieuwe RMC de content gaan verspreiden via de beschikbare radiozenders, een televisiekanaal en via internet.

Tal van praktische zaken moeten nog worden uitgewerkt, en veel zal gaandeweg vorm krijgen. Eén ding is duidelijk: de intentie, de wil is er.  [ onze website: groningen1.tv ]

De presentatiefilm ‘een nieuwe start’..

 



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal