Direct naar de inhoud.

Leerlingen tijdreizen met hun eigen toekomstkoffer

  • door:
  • op:

Heleen Wilkens werkt met leerlingen van Sterrenschool Oleander aan hun Toekomstkoffer (foto Renate Dokter, Iemandsland)
VEENKOLONIËN – Basisschoolleerlingen uit de Drents-Groningse Veenkoloniën maken een tijdreis. Ze reizen vooruit naar de toekomstige wereld waarin zij leven als dertigers. Het jaar 2035, het jaar waarin Roegzand zich afspeelt.

Zij gaan op tijdreis met hun eigen Roegzand Toekomstkoffer, gemaakt tijdens dit schoolproject in het kader van de voorstelling van Iemandsland dit voorjaar.

Leerlingen uit de hoogste groepen van basisscholen in Alteveer, Stadskanaal, Nieuw-Buinen, Ter Apel, Zandberg, 2e Exloërmond en Musselkanaal doen mee aan dit educatief project van theaterproject Iemandsland. Als afsluiting bezoeken de deelnemende kinderen de voorstelling Roegzand, die komend voorjaar achttien keer speelt in Nieuw-Buinen.

De Höchte
De Höchte in Alteveer (Gn.) beet het spits af. Projectleidster Heleen Wilkens vertelde daar aan de leerlingen uit de hoogste groepen dat zij hun eigen kunstkoffer gingen maken: een Toekomstkoffer. “Een koffer met daarin een verzameling eigen spullen van Veenkoloniale kinderen over hun leven hier en nu”, vertelt Heleen.

Assemblages
“Voordat de kinderen zelf aan de slag gingen, heb ik ze beroemde voorbeelden van assemblages laten zien van onder meer Picasso en Louise Nevelson. Ook heb ik mijn eigen driedimensionale collage laten zien. Zo deden de leerlingen ideeën op over sorteren van voorwerpen en de vrijheid van compositie, bijvoorbeeld qua onderwerp, vorm of kleur. Ze geven betekenis aan hun eigen voorwerpen en stellen in groepen van een stuk of vier, vijf leerlingen hun eigen compositie samen, hun eigen Toekomstkoffer.”

Sterrenschool Oleander
Vrijdagochtend was het de beurt aan Sterrenschool Oleander in Stadskanaal. “Als school vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen een beeld hebben van zichzelf, hun leven, hun leren en hun toekomst. Wie zijn zij? Wat kunnen zij? Welke plek in “het Stadskanaal” van de toekomst of daar buiten kunnen zij innemen? Wat hebben ze daarvoor nodig?”, licht directeur van Ad-Jan van Larsdonk de deelname toe.

Theaterkijkwijzer
In het kader van project Toekomstkoffers verzorgt Heleen voor alle deelnemende groepen twee workshops. Ook krijgen de scholen een lespakket waarmee zij zelf aan de slag kunnen gaan. Heleen: “Het idee is dat de kinderen in het gedachtegoed van Roegzand gaan zitten: de toekomst van de Veenkoloniën is tenslotte voor velen hun persoonlijke toekomst. We laten ze bijvoorbeeld nadenken over Blijvers en Gaanders. De kinderen in Alteveer zeiden allemaal te willen blijven, er zat geen enkele Gaander bij.

Ook krijgen de scholen een Theaterkijkwijzer over de voorstelling. Alle deelnemende kinderen mogen deze voorstelling bezoeken. En aangezien het eigenlijk een voorstelling voor volwassenen is, krijgen ze deze kijkwijzer die hen helpt om Roegzand te ervaren en begrijpen.”

Tijdreis
Als de groepen hun Toekomstkoffers klaar hebben, gaan deze begin april op tijdreis. Ze worden begin april op ludieke, spectaculaire wijze bij de scholen verzameld. In de speciale Roegzand tijdreisbus maken ze de reis van bijna twintig jaar naar Nieuw-Buinen, waar bezoekers de koffers kunnen bezichtigen in het Iemandsland gelegenheidstheater. Heleen: “Het wordt prachtig. In Alteveer hebben we al ervaren: kinderen hebben hele originele ideeën. En dat willen wij graag laten zien.”



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal