Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

GroenLinks signaleert miscommunicatie jeugdhulp

F) Pixabay

STADSKANAAL – Volgens GroenLinks Stadskanaal gaat het niet goed met de jeugdhulp in de gemeente Stadskanaal. De communicatie tussen Centrum van Jeugd Gezin en Veiligheid (CJGV) verloopt moeizaam naar ouders en hulpverleners toe. Waardoor kinderen en gezinnen die hulp nodig hebben, niet doelmatig geholpen worden.

Jeugdhulp

Nadja Siersema van GroenLinks: “Het uitgangspunt van de gemeente Stadskanaal is dat jeugdhulp toegankelijk moet zijn voor kinderen die het nodig hebben. Dat staat in het Beleidsplan Jeugdhulp Stadskanaal 2018 t/m 2020: “Wanneer ontwikkelingskansen worden bedreigt, komt de gemeente in beeld. Dan moet de gemeente adequate jeugdhulp bieden: snel goede oplossingen op maat, goed georganiseerd en zo dichtbij mogelijk. Sierseman: “Een goed uitgangspunt, maar helaas pakt de CJGV dit in veel gevallen niet op! Maanden gaan er soms overheen voor kinderen hulp krijgen, “adequaat” kunnen wij als GroenLinks dit helaas niet noemen”.

Siersema: “De communicatie tussen hulporganisaties en CJGV verloopt moeizaam. CJGV beoordeeld of het kind een arrangement en geld voor de nodige zorg krijgt. Regelmatig worden dossiers niet goed beoordeeld, waardoor een kind te weinig uren aan hulp krijgt of zelfs helemaal geen hulp. Er moet veel gebeld en gemaild worden om de hulp geregeld te krijgen. De papiermolen zorgt voor veel tijd en dus geldverlies.

Bang

Zorgelijker zijn de berichten vanuit ouders. Zo sprak GroenLinks een gezin die een jaar geleden een hulpvraag bij CJGV heeft neergelegd en daar is tot nu toe weinig mee gedaan. Om hulp vragen is moeilijk en dapper van ouders! Helaas worden de hulpvragen vanuit ouders dus niet meteen opgepakt. Bij CJGV raken soms formulieren kwijt, worden beloftes gedaan die niet nagekomen worden en er wordt weinig contact gelegd met ouders. Van ouders wordt open communicatie verwacht, maar andersom krijgen ouders dit niet terug! Ouders raken gefrustreerd, ze worden niet gehoord en ze moeten zelf constant achter CJGV aan bellen of mailen. De onzekerheid blijft, want krijgen ze nu wel/geen hulp. Daarnaast zijn sommige ouders bang om hun mening te geven over het CJGV, omdat er dan misschien een melding komt via Veilig Thuis. Veilig thuis werkt namelijk nauw samen met CJGV. Zorgelijk, want zo kunnen mogelijke klachten niet gezien worden. GroenLinks pleit daarom voor een onafhankelijk klachtenbureau”.

Geschrokken

GroenLinks Stadskanaal is geschokt, wij kiezen voor een eerlijke jeugdhulp. GroenLinks Stadskanaal wil dat de communicatie vanuit CJGV open wordt en de bereikbaarheid wordt vergroot. Tijd wordt gestoken in het kind die hulp nodig heeft, minder in randzaken. Het is tijd voor verandering!

(Ingezonden)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*