Direct naar de inhoud.

Marijke Vos roemt Stichting Peuterwerk

  • door:
  • op:

STADSKANAAL – ‘Een topsportklimaat creëren in de peuteropvang en voorschool’ Hoe doe je dat? En wat is de meerwaarde van samenwerken tussen onderwijs en peuter- en kinderopvang? Tijdens het Peuterwerk symposium ‘Topsport voor kleuters’ stonden deze vragen centraal.

Van peuterspeelzaal naar voorschool
Stichting Peuterwerk maakt een snelle ontwikkeling naar voorscholen door. In Emmen zijn alle peuterspeelzalen ontwikkeld naar voorscholen, in september volgen de peuterspeelzalen in Borger-Odoorn. Juist in deze fase is kennis delen en een goede samenwerking met alle betrokken partijen zo belangrijk. Daarom organiseerde Stichting Peuterwerk op 30 mei het symposium ‘Topsport voor Kleuters’ in Geert Teis te Stadskanaal. Ruim 200 genodigden sloten aan waaronder beleidsmakers, wethouders, schoolbesturen en pedagogisch medewerkers van Stichting Peuterwerk.

Kinderen optimaal stimuleren in hun ontwikkeling
Marijke Vos, voorzitter Sociaal Werk Nederland, complimenteerde de organisatie over de aanpak in de verschillende gebieden en regio’s. Noord-Nederland kent een grote diversiteit op sociaalmaatschappelijk gebied. Stichting Peuterwerk wil in elke situatie, en op elke locatie, kinderen optimaal stimuleren in hun ontwikkeling. Inspirator en oud-topsportschaatser Erben Wennemars vertelde tijdens het symposium hoe hij elementen van topsport herkende in de ontwikkeling van peuteropvang en voorscholen. Houd oog op het doel, spoor aan op eigenaarschap en blijf altijd ‘aan staan’ was zijn advies om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

Waarom voorscholen?
Op een voorschool worden peuters spelenderwijs voorbereid op de basisschool. Een voorschool is gehuisvest in de basisschool, waardoor de pedagogisch medewerkers en leerkrachten nauw contact hebben over de ontwikkeling van de peuters. De voorschool moet ook helpen eventuele taal, sociale of andere achterstanden tijdig op te vangen.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal