Direct naar de inhoud.

Herindeling dilemma’s

  • door:
  • op:

COLUMN – Een groep inwoners uit Musselkanaal laat zich uit voor een herindeling met Westerwolde. Althans dat stond vandaag (31 juli) te lezen op de website van RTV Noord. Voorzitter Dorpsbelangen Musselkanaal Ben Schomaker laat dit weten in een interview met Martijn Folkers van de regionale omroep voor de provincie Groningen.. Volgens RTV Noord liet ook dorpsvereniging OCREA uit Onstwedde zich uit voorstander te zijn over een eventuele herindeling met Westerwolde en niet met Veendam en Pekela.

Steekproef

Volgens Dorpsbelangen Musselkanaal is er een steekproef onder de inwoners gehouden waaruit duidelijk bleek dat deze eerder opteren voor een herindeling met Westerwolde dan met Veendam en Pekela. Schomaker constateerde ook dat Veendam niet zit te wachten op een herindeling met Stadskanaal. Dat gevoel kwam bij hem naar boven bij gesprekken over de komst van een personentrein van Veendam naar Stadskanaal. Veendam hoeft geen trein naar Stadskanaal. Schomaker: ‘Veendam zegt: Nee, wij kijken liever richting Assen’.

Persoonlijke meningen

Brinkieman kan zich de gevoelens van de heer Schomaker best goed voorstellen, net zoals de gevoelens van menig inwoner uit de de gemeente Stadskanaal over die herindeling die allang beslist had kunnen zijn.  Of het nu de schuld is van de oud burgemeester van Stadskanaal en Vlagtwedde of van enkele lokale politici uit Veendam, het doet er niet meer toe. Het is wat het is. Maar ergens klopt er iets niet. Kleine groepjes uit dorpjes die nu ineens wel een mening hebben. Politici die graag op het pluche willen blijven zitten. Dorpen die op de gemeentegrens liggen. Frustratie omdat het politiek maar niet wil vlotten. Ruim twee jaar geleden waren er inspraakavonden voor inwoners. Brinkieman was er. Je kon er haast een speld horen vallen, zowel in Veendam als in Musselkanaal en Stadskanaal. De burger vond het best. Maar ja, de raadsleden zijn onze volksvertegenwoordigers. Dus een stem meer of minder maakt wel het verschil voor een gebied van ruim 80.000 inwoners. Dat is democratie..

Overgebleven

We moeten nu met een schone lei beginnen! Niet emotioneel worden. Over enkele jaren zal de raad weer opnieuw beslissen (met of zonder druk van de provincie). Feit is dat Westerwolde inmiddels heringedeeld is. Net als al die andere gemeenten in de provincie Groningen. De enige gemeentes die overgebleven zijn, zijn Pekela, Veendam en Stadskanaal. De vraag is of die uberhaubt nog wel willen herindelen. Nu in ieder geval niet!

Een gemeente die bovendien zojuist een herindeling achter de rug heeft mag niet opnieuw gaan herindelen. Dat mag pas over vele jaren, dat zegt de wet. Daardoor valt Westerwolde (voorlopig) af. Net als de nieuwe gemeente Midden Groningen waar de Veendammers zo graag heen wilden. Een zinloze optie dus van de heer Schomaker ook al begrijp ik zijn drive. De tegenstemmers van een herindeling Veendam-Stadskanaal-Pekela hebben in feite het lot hiermee bezegeld. De herindeling tussen de Veenkoloniale gemeenten is, door tegen te stemmen, alleen maar nodeloos uitgesteld. En dat is jammer voor de vele organisaties in dit werkgebied. Want een grote sterke Veenkoloniale gemeente kan uitgroeien tot één van de beste regio’s van het noordoosten. Hoe eerder hoe beter zou ik zeggen..

Stadskanaal en Pekela doen zich er goed aan om, zoals loco burgemeester Johan hamster (ChristenUnie) van Stadskanaal ook aangaf, nu een afwachtende houding aan te nemen. Gemeenteraden Stadskanaal en Pekela hebben in het verleden zich al uitgesproken voorstander te zijn van  een Veenkoloniale herindeling. Het zou volstrekt onlogisch en raar zijn om dit besluit nu te herzien. Het wiel hoef je niet nog een keer uit te vinden. Veendam krijgt de bal vinden de politici van Stadskanaal en de provincie kijkt mee. Wat maken we het onszelf toch moeilijk. Veendam, de Pekela’s en Stadskanaal en alle dorpen die erbij horen veranderen echt niet ten opzichte van nu..

Trein? 

En de trein? De politieke discussie loopt nu vijf jaar. Brinkieman is er wel klaar mee. Voor de infrastructuur zijn er inmiddels betere opties zoals een extended ‘elektrische’ of ‘waterstof’- bus. Die brengt je via een goed wegennet (blijf hierin investeren) supersnel naar het hoofdstation van de NS in Assen. Bovendien kan een bus vaker en effectiever ingezet worden dan een boemel-treintje tussen Veendam en Stadskanaal, die enkel koers zet naar de stad. Laat de museumspoorlijn ‘STAR’ lekker zoals het is. Eventueel uitbreiden naar Gasselte en Gieten. Goed voor de (toeristen) werkgelegenheid. En mocht de nieuwe gemeente er ooit komen hebben we toch automatisch de trein. Instappen in Veendam graag.

Brinkieman

BertJan Brinkman is redacteur bij RTVeen.nl en schrijft de columns op persoonlijke titel

 



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal