Direct naar de inhoud.

Inzicht kosten spoorlijn Veendam – Stadskanaal

Arriva Spurt – (F: B. J. Brinkman – RTV1

STADSKANAAL/VEENDAM – Spoorwegbeheerder ProRail moet snel inzicht geven in de uiteindelijke kosten van de eventuele nieuwe spoorverbinding Veendam-Stadskanaal. De provincie Groningen heeft 63,7 miljoen euro over voor een volwaardig treintraject met een dagelijkse dienstregeling tussen de twee Veenkoloniale plaatsen. De provincie wil nu snel weten waar ze aan toe is en een knoop doorhakken.

STAR

Onduidelijk is nog hoe wordt omgegaan met museumspoorlijn STAR die eigenaar is van het baanvak Veendam-Stadskanaal. Krijgt STAR een nieuwe vervangende spoorlijn Stadskanaal-Gasselte of moet ze de huidige lijn delen met Arriva? ProRail buigt zich al enkele jaren over de kosten van de spoorlijn, die dan sterk verbeterd, beveiligd en beheerd moet worden.

In 2020 moet duidelijk zijn of de spoorverbinding Veendam-Stadskanaal er komt. Dat heeft te maken met de beschikbaarheid van het subsidiebedrag. Na die datum kan het geld namelijk aan andere spoorprojecten worden besteed. Een volwaardige treinverbinding is een diepe wens van de gemeente Stadskanaal. Dat kan niet worden gezegd van gemeentebestuurders uit Veendam. Die gaven onlangs de voorkeur aan het doortrekken van de spoorlijn naar Assen.

Twente

Intussen hopen Twentenaren dat het traject naar Stadskanaal wordt doorgetrokken. De spoorlijn kan dan via Emmen naar Twente worden doorgetrokken. Inwoners zijn inmiddels een petitie gestart. Met een dergelijke verbinding kan vanuit Twente de stad Groningen bereikt worden en is men niet meer afhankelijk van de spoorlijn via Meppel-Assen.

6 reacties op “Inzicht kosten spoorlijn Veendam – Stadskanaal”

  1. gewoon delen of een andere spoorlijn aanleggen. star moet ook behouden blijven dat is een oude cultuur wat gewaardeerd moet worden.

  2. In 2020 moet duidelijk zijn of de spoorverbinding Veendam-Stadskanaal er komt. Dat heeft te maken met de beschikbaarheid van het subsidiebedrag. Na die datum kan het geld namelijk aan andere spoorprojecten worden besteed.

    Dat is niet juist.
    Ik had verwacht dat de journalistiek beter op de hoogte zou zijn van de compensatieregeling Zuiderzeelijn.
    Daarin staat duidelijk dat niet uitgegeven geld ná 2020 terugvalt naar het Rijk.
    Met andere woorden; Dat geld is weg en kan niet aan iets anders uitgegeven worden.

  3. 63.7 miljoen euro kun je daar niet iets beter mee doen,dan een stuk ijzer ergens neer leggen.
    We hebben een zeer goede bus verbinding tussen stadskanaal Groningen en veendam.
    Ze zijn nu al jaren daar mee bezig, weet iemand wat dat kost.
    En zitten alle bewoners die ASN het spoor wonen in stadskanaal hier op te wachten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.



-advertenties-