Direct naar de inhoud.

Spoorlijn naar Emmen is veel te duur

  • door:
  • op:
De droomwens van velen in zuidoost Groningen en Drenthe – (F: B.J. Brinkman)

EMMEN – Gedeputeerde Henk Brink (VVD) van van het college van gedeputeerde staten van de provincie Drenthe heeft geërgerd gereageerd op de suggestie van de ChristenUnie dat hij een sta-in-de-weg is voor de aanleg van een spoorlijn tussen Stadskanaal en Emmen. Het zou gaan om het doortrekken van de lijn in het kader van een eventuele toekomstige Nedersakesenlijn.

Brink zegt in het DvhN de wens wel goed te snappen, maar weet aan de hand van cijfers dat het plan onrealistisch is. Hij weerlegt ook de kritiek van de CU (Stieneke van der Graaf) en zegt zich juist wel in te zetten voor de Nedersaksenlijn. Brink zegt de enige te zijn geweest die de spoorlijn heeft aangekaart aan de noordelijke spoortafel, waarin ook de gedeputeerden voor infrastructuur van Groningen en Overijssel zitting hadden. “Die heb ik toen hier niet over gehoord. Bovendien heb ik vorig jaar overleg gevoerd op het ministerie om de lijn op de agenda te krijgen. Het antwoord was duidelijk: de kans op geld van het Rijk bleek nul”, aldus de gedeputeerde vandaag in het Dagblad van het Noorden.

Om de spoorlijn door te kunnen trekken van Stadskanaal naar Emmen moet er 400 miljoen op tafel komen. Dat is niet op te brengen volgens Brink. “Jaarlijks heeft de provincie zo’n 10 miljoen euro te besteden aan infrastructuur. Simpel gesteld zou je dat bedrag dus in 40 jaar voor elkaar hebben”. Hiermee moet ook Fleur Gräper van Koolwijk (D66) rekening houden.

Brink ziet meer in een verdubbeling van de N34. Het begin is er al met de extra rijstroken tussen Gieten en de A28. Volgens de gedeputeerde ben je straks met de bus vanuit Emmen razendsnel in Groningen. Dat is een goed alternatief voor inwoners uit Zuidoost Drenthe die naar de stad willen.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal