Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

Lobby om miljoenen begint: Appingedam wil bredere N33, Stadskanaal wil trein

Foto: Peter Panneman

REGIO – Groningse gemeenten doen er alles aan om grote infrastructuurprojecten in hun gebied alsnog door te laten gaan. Sinds afgelopen zomer is het onzeker of die projecten wel doorgaan, omdat de bouw van de zuidelijke ringweg fors duurder uitvalt. De projecten waar het om gaat zijn de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam (89 miljoen), de trein naar Stadskanaal (63 miljoen) en de aanleg van de Wunderline naar Bremen (85 miljoen).

Geld nodig voor Ring Zuid

Het geld hiervoor (237 miljoen euro) komt uit het compensatiepakket voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn, de zogenoemde RSP-gelden. Een aanzienlijk deel daarvan moet naar de nieuwe Ring Zuid om die financiële klap op te vangen. Om hoeveel geld het exact gaat, is niet bekend. Duidelijk is wel dat meerdere infrastructuurprojecten hierdoor waarschijnlijk niet door kunnen gaan. In Appingedam is woensdagavond de politieke lobby begonnen voor de verdubbeling van de N33. Lokaal Belang Eemsdelta (LBE), SP, CDA en ChristenUnie schrijven in een motie dat de tegenvaller van de zuidelijke ringweg niet ten koste mag gaan van het project. Alle partijen staan daarachter. ‘Het is ontzettend belangrijk dat dit gebied op de juiste manier wordt ontsloten, gezien de ontwikkelingen die eraan komen’, zegt fractievoorzitter Bert Raangs (CDA).

Aquaduct is ‘brug te ver’

Een aantal partijen pleit daarnaast voor de bouw van een tunnel in plaats van de Eelwerderbrug in de N33 bij Appingedam. Het verkeer staat daar nu meerdere keren per dag vast als er scheepvaartverkeer voorbijkomt. ‘Maar verdubbeling is onze eerste prioriteit. Een aquaduct is misschien een brug te ver’, zegt fractievoorzitter Iwan Poucki van LBE.

Ook oproep uit Stadskanaal

Stadskanaal werkt ondertussen aan een lobby om het belang van een treinverbinding bij de provincie onder de aandacht te brengen. In februari 2019 kwam de gemeente al met een plakkaat, dat ondertekend werd door omliggende gemeenten en ondernemersverenigingen uit Zuidoost-Groningen en Drenthe. Daarin werd de provincie opgeroepen om de komst van de trein alsnog door te laten gaan. Wethouder Goedhart Borgesius (VVD) meldde vorige week aan de raad van Stadskanaal dat de gemeente nu iets soortgelijks voorbereidt.

Staten: tot uiterste inspannen voor regio

In Provinciale Staten is woensdagmiddag gehoor gegeven aan de oproep uit de regio. In een voorstel van oppositiepartij Groninger Belang wordt het college opgedragen ‘zich tot het uiterste in te spannen’ om de drie projecten die onzeker zijn, alsnog door te laten gaan. Dat voorstel is unaniem aangenomen door alle partijen in Provinciale Staten.

Zorgen in Den Haag

Partijen in Den Haag maken zich ook zorgen over de projecten. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) liet drie weken geleden in een reactie op Kamervragen van partijgenoot Rutger Schonis weten dat ‘de aanleg van de Wunderline nog steeds volgens planning verloopt’. Schonis wilde van de staatssecretaris weten in hoeverre de aanleg van deze verbinding vertraging zou kunnen oplopen. Navraag bij een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat leert dat het ministerie ‘geen enkel signaal heeft dat het project in gevaar is’. Het Rijk gaat uit van de aanleg van de Wunderline, ondanks het fiasco rond de de Zuidelijke Ringweg.

 

 

 

Bron: RTV Noord

Geplaatst door

Redacteur/Presentator/Columnist - Streekomroep RTV1

3 Reacties op “Lobby om miljoenen begint: Appingedam wil bredere N33, Stadskanaal wil trein

  1. Het is te hopen voor de “knoalsters” dat hun bestuurders de rug recht houden en zich niet laten oplichten door die ratten in het provinciehuis. Die trein kan wel eens het begin zijn van een opleving van de streek en die kans moeten ze zich niet laten afpakken.

  2. Straks 2 uur in de trein naar Zwolle of 50 min naar Groningen is niet echt een vooruitgang. Er gaan meer mensen met de auto naar werk omdat de aansluiting qua tijden en locatie beter is dan het ov. Als je vrij bent wil je toch niet 30 min wachten op de bus om naar het station te gaan.

  3. Ik hoop dat wij eindelijke de doorbraak voor een mooi treinverbinding krijgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.