Stadskanaal: 105.3FM | Veendam: 106.9FM | TV Kanaal 1458 KPN |TV kanaal 42 Ziggo | TV kanaal 25 SKV

Onderwijs zit in haar maag met chatrobot ChatGPT: ‘Zonder beleid kan het gevaarlijk zijn’

In november werd de nieuwe chatrobot ChatGPT gelanceerd | © RTV1

REGIO – Een nieuw computerprogramma heeft, sinds de oprichting in november, de wereld op haar kop gezet: ChatGPT. Een taalmodule die door middel van kunstmatige intelligentie zichzelf dingen kan aanleren. Zo kan het programma hele verhalen schrijven, tekenen en zelfs advies geven. ChatGPT is met name voor studenten een uitkomst, want een boekverslag rolt nu zo uit de computer. Maar hoe moet het onderwijs met deze nieuwe technologie omgaan?

In november van 2022 werd de ‘chatrobot’ na jaren van experimenteren en vele miljarden euro’s in de lucht gebracht door OpenAI, een bedrijf van onder andere Tesla en Twitter-baas Elon Musk. Het werd gelijk een goed voorbeeld van waar de moderne technologie staat. Zo kun je de robot vragen een artikel te schrijven of vragen hoe je het beste je verkering uit kan maken. 

We leggen je hier uit hoe ChatGPT precies werkt:

Van jatten tot laten schrijven

Met name scholieren spinnen garen bij het nieuwe hulpmiddel. Want een boekverslag schrijven over dat saaie boek op je lijst, of een werkstuk van 500 woorden over de Tweede Wereldoorlog, ChatGPT draait zijn (robot)hand er niet voor om. En omdat het programma unieke verhalen kan schrijven is het voor de docent nauwelijks te zien. ‘Dat is ook het probleem’, vertelt Frank van ’t Hof, onder meer ICT’er bij scholengemeenschap Ubbo Emmius. ‘Eerder kon je hooguit een verslag van het internet jatten, maar dan had je plagiaat controle en kon je zien dat het van internet gehaald was. Alleen met ChatGPT is dat tot nu toe onmogelijk’, zo legt hij uit bij het RTV1 programma 1 op Vrijdag.

Voordelen

De moderne technologie brengt dus ook gevaren met zich mee, ziet ook Van ’t Hof. ‘Als er zulke grote stappen worden gezet, en er wordt geen beleid om gemaakt, dan kan het gevaarlijk zijn.’ Toch is het volgens hem geen goed idee om dit soort nieuwe programma’s aan banden te leggen, omdat er ook veel voordelen aan zitten. ‘Vooral voor de medische wereld en de wetenschap. Maar er kunnen ook kwade bedoelingen mee zijn, daar moeten we voor waken.’

Bekijk het hele interview met Frank van ’t Hof bij 1 op Vrijdag hier:

In de kinderschoenen

Ook in het onderwijs moet er nog beleid gemaakt worden op deze nieuwe ontwikkeling, en dat heeft haast. Komende week staat namelijk de toetsweek alweer op de planning. Toch lijkt er een oplossing aan te komen. Volgens Van ’t Hof zijn er momenteel wel sites in aanbouw om dit probleem tegen te gaan. ‘Deze moet kunnen analyseren of het door ChatGPT gemaakt is. Maar helaas staat deze technologie nog in de kinderschoenen.’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.