Direct naar de inhoud.

Bjorn van der Veen voor altijd verbonden aan het Boerenrockfestival: ‘Dat blijft in het hart’

  • door:
  • op:
Bjorn van der Veen bij het weiland waar het festival gehouden wordt. F:RTV Drenthe

DROUWENERMOND – Het einde van een tijdperk. Zo mag het vertrek van Bjorn van der Veen als medeorganisator van het Boerenrockfestival in Drouwenermond gerust worden gezien. Na vijftien jaar besloot hij het stokje eind vorige week door te geven aan het zittende bestuur. “Je kunt je tijd maar één keer invullen”, omschrijft hij glimlachend.

Als naar de reden wordt doorgevraagd, gaat hij er dieper op in. “Het festival is enorm aan een opmars bezig qua grootte, sfeer en beleving, maar ik heb nog meer naast het Boerenrock. Ik ben mijn eigen bedrijf aan het uitbreiden en heb een drukke baan en een jong gezin, dan past dit er gewoon niet meer bij”, licht Van der Veen toe. “Maar man, wat hebben we fantastisch mooie jaren gehad.”

Van de plaatselijke kroeg naar Guus Meeuwis-flop

Boerenrock trok afgelopen jaar bijna vijftigduizend bezoekers, maar dat staat in een schril contrast met de eerste editie in 2006. “We zaten dat jaar met een groep vrienden in de kroeg en de toenmalige kroegeigenaar zei dat-ie weleens een leuke avond in de kroeg wilde organiseren, maar dat niet alleen kon. Toen hebben we hem wat geholpen en dat leidde uiteindelijk tot een gezellige feestavond met driehonderd bezoekers”, weet Van der Veen zich te herinneren.

De feestavond was zo’n succes, dat alle betrokkenen een jaar later weer zo’n avond wilden neerzetten. Zo gezegd, zo gedaan, alleen werd het een jaar later net iets groter aangepakt. “Zo moest er een feesttentje op de parkeerplaats bij de kroeg komen en daarmee konden we duizend man kwijt. Toen dachten we: als dit lukt, dan kunnen we het feest ook wel op twee avonden organiseren”, vertelt hij. “En zo werd het elk jaar weer iets groter.”

Niet alleen de feesttent werd door de jaren heen groter, de populariteit onder bezoekers groeide ook. Daarnaast werd het festival steeds breder aangekleed. “Er kwam een trekkertrek-wedstrijd bij, er kwam autocross bij, toen hebben we echt een grote stap gemaakt”, somt Van der Veen op.

In 2012 probeerde de organisatie van het Boerenrockfestival een nieuw publiek voor het evenement aan te boren door Boerenpop te lanceren en werd Guus Meeuwis gestrikt als publiekstrekker. “Toen stonden we snel weer met beide benen op de grond, want dat bleek toch niet zo’n succes. Er stonden tweeduizend man in de tent en dat hadden er veel meer moeten zijn”, vindt Van der Veen.

Die misser zorgde ervoor dat Boerenrock in 2013 weer terugging naar het concept waar het festival zeven jaar eerder succesvol mee was geworden. “Dat klassieke, gezellige en laagdrempelige. Dat werkt en is in alle jaren die volgden verder doorgegroeid. Afgelopen zomer heeft het Boerenrockfestival bijna vijftigduizend bezoekers aangetikt, dus de groei is er zeker geweest”, glundert hij.

Chemie

Zijn persoonlijke hoogtepunten? “Die eerste avond in 2006 is natuurlijk de grondlegger geweest voor het oorspronkelijke Boerenrock. Dat vond ik echt een highlight. En hoe gek het ook klinkt: die twee coronajaren in 2020 en 2021 waren óók Boerenrock. Toen hebben we Het Terras op het Gras gehad en een gruwelijk tentfeest, stilzitten was er niet bij.

Als ik nu terugkijk op al die jaren, dan vind ik de verbondenheid tussen vrijwilligers, sponsoren, omwonenden misschien wel het mooiste. De chemie die er heerst tijdens Boerenrock maakt dat het merk blijft bestaan.”

Door de groei leerde Van der Veen ook meer mensen kennen die betrokken raakten bij het festival. Zo hielpen tijdens de laatste editie vierhonderd vrijwilligers belangeloos mee om Boerenrock mogelijk te maken. “Geweldig natuurlijk, maar als ik naar de afgelopen vijftien jaar terugkijk, zijn ons ook best wel veel mensen ontvallen, vooral jonge mensen”, stipt hij aan als dieptepunt. “Dat heeft enorm veel impact op zo’n organisatie. En daarnaast is onlangs ook de grondeigenaar van Boerenrock overleden, dat was ook een enorme dreun.”

Dat zanger Mart Hoogkamer tijdens de laatste editie van het Boerenrockfestival met bier werd bekogeld, waarna hij zijn optreden vroegtijdig afbrak, ziet Van der Veen niet per se als dieptepunt. “Dat kun je tweeledig uitleggen, want bier gooien naar Mart Hoogkamer leek bijna een hype afgelopen zomer, dat was heel vervelend. Anderzijds heeft dat ons nog nooit zoveel marketing gebracht, want heel Nederland wist toen ineens waar Boerenrock georganiseerd wordt”, grijnst hij. “Het is net hoe je het uitlegt.”

Boerenrock-hoofdstuk

Die woorden over de potentiële groei die Van der Veen nog voorziet kunnen voor extra druk zorgen bij de organisatie die hij achterlaat, maar zo ziet Van der Veen het zelf niet. “Ik denk dat verdere groei écht mogelijk is. Als ik zie hoe ambitieus René, Roelof en Marjon zijn en hoeveel energie ze in het festival steken, dan denk ik zeker dat er potentie is om verder te groeien. Groei hoeft niet alleen in de bezoekersaantallen terug te zien zijn, maar kan ook qua beleving en entertainment. Misschien kunnen er grotere namen worden aangetrokken, maar dat is aan hun”, schetst hij.

Ondanks zijn aftreden zal Van der Veen het Boerenrock-hoofdstuk nooit helemaal sluiten. “Ik blijf het evenement sponsoren, sta misschien nog eens een avond achter de bar of ga de trekkertrek presenteren. Ze hebben vast wel iets voor me te doen en anders ga ik gewoon als bezoeker heen. We blijven in de buurt en Boerenrock blijft in het hart.”

Dit is een artikel van RTV Drenthe. RTV1 en RTV Drenthe werken nauw samen om de lokale nieuwvoorziening verder te versterken. 



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal