Direct naar de inhoud.

Kabinet trekt 85 miljoen uit voor treinverbinding Veendam-Stadskanaal

  • door:
  • op:
Het spoor bij museumspoorlijn STAR in Stadskanaal, de beoogde stationslocatie voor de trein naar Stadskanaal | © Martijn Folkers/RTV Noord

STADSKANAAL/VEENDAM – Het kabinet investeert in totaal 22 miljard in de provincie Groningen over de komende jaren als ‘ereschuld’ voor onder meer de aardbevingsproblematiek. Binnen dat bedrag wordt ook 85 miljoen beschikbaar gesteld om de treinverbinding tussen Veendam en Stadskanaal te realiseren.

Met dit geld kan het eerste gedeelte van de Nedersaksenlijn na jaren van gesteggel dan toch eindelijk gerealiseerd worden. Eerder werd het sein ook al op groen gezet en zou de trein tussen de Groninger dorpen in 2025 gaan rijden. Echter bleek vorig jaar dat het project 50 miljoen euro meer zou kosten dan begroot, een poging van provincies en gemeenten om in november extra geld binnen te harken strandde vervolgens.

‘Fantastisch nieuws’

Dat er nu toch nog 85 miljoen beschikbaar wordt gesteld verrast de stichting Nedersaksenlijn enigszins. ‘Maar dit is natuurlijk fantastisch nieuws’, reageert een enthousiaste Roel Barkhof van de stichting. ‘We hadden het eerlijk gezegd niet aan zien komen, zeker nadat vorig jaar er nog geen geld vanuit het Rijk beschikbaar werd gesteld, zelfs na extra aandringen van provincies en gemeenten.’

De Nedersaksenlijn met in het rood de eerste fase: Veendam-Stadskanaal | © RTV Noord

2026 nog haalbaar?

Als het aan de stichting Nedersaksenlijn ligt kan er nu dan ook snel begonnen worden met de daadwerkelijke realisatie van de zo gewenste spoorlijn. ‘Het onderzoek is per slot van rekening al uitgevoerd, dus die stap kan overgeslagen worden’, legt Barkhof uit. Vorig jaar was gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van de provincie Groningen er nog van overtuigd dat het doeljaar 2026 gehaald kon worden. Barkhof sluit dat na dit nieuws ook niet uit: ‘Zoals wij het zien is dat nog steeds haalbaar, maar dan moet er wel snel begonnen worden.’

In maar van vorig jaar was gedeputeerde Gräber stellig: in 2026 rijdt de trein

Stikstofaddertje

Wel zit er nog een klein addertje onder het spoor, namelijk: stikstof. Volgens het kabinet moeten er namelijk ‘afspraken worden gemaakt over het berekenen van de depositie van stikstof en de uitvoering van het project’. Barkhof maakt zich daar niet meteen zorgen over: ‘Dat is een opdracht voor de overheid, die moeten dit vraagstuk oplossen.’



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal