VEENDAM – In Veendam zijn ze zo enthousiast over de testen met de hyperloop dat ze het zelfs zien als eventueel alternatief voor de Nedersaksenlijn. Wethouder Henk Jan Schmaal zei dit tijdens de opening van het hyperloopcenter afgelopen maandag. Kunnen we dus binnenkort binnen vijf minuten van Veendam naar Stadskanaal of is het enkel een ambitieus vergezicht?
‘We moeten niet alleen kijken naar connecties tussen de grote steden, maar ook naar kleine plekken’, zo sprak wethouder Henk Jan Schmaal (Gemeentebelangen) maandag in het testcentrum van hyperloop in Veendam. ‘Het traject tussen Veendam en Stadskanaal zal bijvoorbeeld maar vijf minuten gaan duren. Een duurzamere en snellere optie dan als je met de auto die kant op gaat.’
De wethouder ziet in zo’n geval een station in Stadskanaal op het Makeport Mercurius Business Park en één in Wildervank voor zich. ‘Met het huidige conventionele spoor wil dat niet en moet het spoor vernieuwd gaan worden, maar we kunnen ook een hyperloopsysteem aanleggen. Zo kunnen we kijken of het werkt en dat dan verder uitrollen.’ Later bevestigde Schmaal tegenover RTV1 dat hij hiermee inderdaad doelt op een alternatief voor de treinverbinding.
Misschien, ooit
Deze uitspraak zorgde op meerdere plekken voor gefronste wenkbrauwen. ‘Dit leidt af van waar het werkelijk om gaat’, aldus Roel Barkhof van Stichting Nedersaksenlijn. ‘Het is een mooi vergezicht, maar totaal onrealistisch.’ Volgens Barkhof zitten er zoveel haken en ogen aan de nieuwe technologie achter de Hyperloop, dat deze er nooit in de nabije toekomst gerealiseerd kan worden. ‘Daarbij werd tijdens de testdag gezegd dat het eerste Hyperloop-traject waarschijnlijk niet eens in Europa maar elders in de wereld gelegd zal worden. Ik denk dus dat je de woorden van de wethouder moet opvatten als; misschien, ooit.’
‘Zonder overstap, punt’
Ook oud-burgemeester Sandra Korthuis en wethouder Bert Wierenga (VVD) hebben eerder gezegd toekomst te zien in een hyperloop door de Veenkoloniën. In de vergadering over de jaarrekening van de Veendammer gemeente werden soortgelijke uitspraken gedaan. D66-statenlid Paula Benjamins noemt dit ‘zorgelijke geluiden’ en stelde vragen in de Statencommissie van de provincie Groningen aan gedeputeerde Johan Hamster (ChristenUnie). ‘Gaan we nu overstappen in Veendam of Wildervank?’, aldus Benjamins.
Gedeputeerde Hamster had hierop een duidelijk antwoord: ‘Zonder overstap, punt. Veel duidelijker kan ik niet zijn’, aldus Hamster. ‘We moeten het Hyperloopcenter koesteren, daar gebeuren fantastische dingen. Een toppunt van innovatie. Maar een onderdeel hyperloop in de Nedersaksenlijn is niet reëel.’
Stichting Nedersaksenlijn-woordvoerder Barkhof sluit zich hier volledig bij aan en noemt het belang van het omarmen van de hyperloop. ‘Het brengt de regio heel veel op het gebied van techniek en innovatie. Ik vergelijk het wel een beetje met vliegtuigbouw en ruimtevaartprojecten. Het zal niet in de regio zelf gebeuren, maar brengt wel veel kennis en knappe koppen.’
Hardt Hyperloop zelf was telefonisch niet bereikbaar. Mede-oprichter Tim Houter laat via een appje weten het een goed idee te vinden om de hyperloop in te zetten als alternatief voor de Nedersaksenlijn. Anders dan de gedeputeerde ziet hij wel kansen: ‘Hyperloop is vanuit het oogpunt van infrastructuur projecten niet veel anders dan het aanleggen van een spoorlijn.’