DROUWENERVEEN – Het is vrijdagavond wanneer de vrijwilligers van de gloednieuwe ijsbaan in Drouwenerveen de laatste puntjes op de i zetten voor de grote opening. De laatste blaadjes worden weggeblazen, en in de kantine worden nog wat zaken doorgesproken. Buiten wacht ondertussen de tweehonderd meter lange betonnen baan op de langverwachte opening.
‘Ziet er toch prachtig uit’, zegt Henk Scholte-Aalbes, secretaris van de ijsvereniging, terwijl hij de baan op stapt. Zes jaar geleden kwam het plan om de oude baan te vervangen door een betonnen variant. Aanjager Martinus Hulshof legde zijn plan voor aan de ijsvereniging, en die was direct enthousiast. Met geld uit het gebiedsfonds kon het uiteindelijk worden gerealiseerd.
‘De gemeente had nog wel een voorwaarde’, legt Scholte-Aalbes uit. ‘Er moest een haalbaarheidsonderzoek worden gedaan in het dorp, en we moesten zelf ook de handen uit de mouwen steken om de baan te realiseren.’ Uit het onderzoek bleek dat er geen gebrek was aan animo vanuit Drouwenerveen: maar liefst negentig procent van de dorpsbewoners zagen de nieuwe baan wel zitten.
In samenwerking met Avitec werd er vervolgens hard gewerkt om de baan te realiseren. De betonnen ovaal wordt in de winter gebruikt voor schaatsers, en de rest van het jaar kunnen jongeren op de baan skeeleren. In het midden van de ovaal staat ook een voetbal- en basketbalkooi.
Een schaatsmarathon?
Maar het draait natuurlijk allemaal om het ijs: ‘In de winter leggen we ’s avonds een laagje van twee centimeter water op de baan. Na twee nachten vorst kunnen we al schaatsen’, zegt Scholte-Aalbes enthousiast. ‘Het is natuurlijk even afwachten wat het weer gaat doen, maar we hopen in december de eerste schaatsers te verwelkomen.’
De buren van de schaatsbaan in Nieuw-Buinen halen bijna elk jaar het nieuws door hun deelname aan de strijd om de eerste marathon op natuurijs. Gaat Drouwenerveen zich daar, als tweede dorp in Borger-Odoorn, nu ook in mengen? ‘Nee’, lacht de secretaris. ‘Helaas is onze baan maar tweehonderd meter. Voor een marathon heb je op z’n minst een baan van vierhonderd meter nodig. Dus dat zit er niet in.’