STADSKANAAL – Om kinderen taalvaardig te maken heeft Stichting Peuterwerk een bijzonder initiatief in het leven geroepen: ‘lees je me voor’. Daarin gaan vrijwilligers op bezoek bij gezinnen om daar kinderen voor te lezen.
Eén keer in de zoveel tijd komt de groep van Stadskanaal bijeen in de peuterspeelzaal van stichting Peuterwerk in de Hagenbuurt. Er wordt besproken hoe het bij de gezinnen gaat, er worden tips gegeven en ervaringen uitgedeeld. ‘Ze kunnen even hun ei kwijt’, legt coördinator Anita Robbe uit. ‘Iedereen zit bij andere gezinnen en maakt dus verschillende dingen mee.’
Taalvaardigheid bijbrengen
De bedoeling van het initiatief ‘lees je me voor’ is om kinderen meer taalvaardigheid bij te brengen. ‘Breed maken in de Nederlandse taal’, noemt Robbe het. ‘Dit is voor buitenlandse gezinnen, maar ook voor Nederlandse gezinnen die graag ondersteuning willen omdat de uitspraak van het kind niet zo goed is. Daar kunnen wij ze dan bij helpen.’
Onder het genot van koffie, thee en een koekje bespreken de vrijwilligers verschillende casussen met elkaar. Zo wordt er gediscussieerd over hoe om te gaan met andere talen, of de tv wel of niet uit moet als ze langskomen en hoe je het beste de taal kunt bijbrengen.
Eén van de vrijwilligers uit de groep grabbelt halverwege de avond in haar tas en zet een beeldje op tafel. ‘Gekocht bij de wereldwinkel’, zegt ze. Het is een beeld van een vrouw die een boek leest. ‘Passender kan niet bij onze groep. Het geeft weer hoeveel je met lezen kunt bereiken.’
Band met het gezin
Hoewel veel van de vrouwelijke vrijwilligers door de kinderen met ‘juf’ aangesproken worden, is het niet hun bedoeling om les te geven. Robbe: ‘We willen de kinderen iets bijbrengen, ongedwongen.’
Wat opvalt is hoeveel vrijwilligers een band opbouwen met de gezinnen waar ze komen. Zo komt een van de voorlezers in de vakantie bij een gezin om met de kinderen te knutselen, en vertelt een ander hoe ze bij een jongen op verjaardag is geweest. ‘Het geeft voldoening’, glundert Robbe. ‘Je ziet, als je een paar keer langs bent geweest, hoe de kinderen zijn gegroeid. De spraak wordt beter, ze maken zinnen of begrijpen dingen beter. Als je dat ziet dan ga je met een grote glimlach weer weg.’