DEN HAAG – Met een brede delegatie van ondernemers, inwoners en het bedrijfsleven trok stichting Nedersaksenlijn dinsdag naar Den Haag om hun bidbook te overhandigen. Hiermee hopen ze nogmaals het belang van de spoorlijn duidelijk te maken aan het parlement.
‘Ik kom niet alleen iets halen maar ook iets brengen’, roept Stichting Nedersaksenlijn-voorzitter Melle Mulder bij de overhandiging in de Statenpassage van de Tweede Kamer. ’50.000 woningen, vier- tot zeshonderd hectare bedrijventerrein, 1,7 miljard aan eigen investeringen.’ Hiermee probeert Mulder aan te geven dat een investering vanuit het Rijk in de Nedersaksenlijn uiteindelijk winst in de toekomst zal betekenen. ‘Wij willen door naar het volgende hoepeltje, de volgende fase van het MIRT-onderzoek om de spoorlijn te realiseren.’
In het Bidbook staan voorstellen vanuit de regio hoe de Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen via Stadskanaal en Ter Apel gerealiseerd kan worden. Er wordt in het ‘book’ vanuit een ondernemersoogpunt aan de verschillende ministeries uitgelegd wat dat departement er aan heeft. Zo krijgt het ministerie voor Volkshuisvesting er woningen bij en het ministerie van Infrastructuur een vervoersaansluiting op het noorden.
‘Tijd dat geduld Noorden wordt beloond’
Veel aanwezige Kamerleden reageren positief op de ‘handen uit de mouwen’ mentaliteit van de regio. ‘Als boerin heb ik het liefst ook morgen wat ik gisteren heb bedacht’, aldus het Drentse Kamerlid Eline Vedder. ‘Maar dit soort processen duren natuurlijk altijd erg lang.’ Toch hoopt Vedder dat de ‘typisch Haagse vertragingsrondjes’ de Nedersaksenlijn bespaard blijven. ‘Het zal me een lief ding waard zijn. Het wordt hoog tijd dat het geduld van het Noorden beloond wordt.’
Dat vindt ook het Groningse Kamerlid Julian Bushoff (GL-PvdA). Hij benadrukt dat de Nedersaksenlijn niet alleen goed is voor Noord-Nederland, maar ook de rest van het land. ‘Langzaamaan zie je de discussie de goede kant op gaan’, aldus Bushoff. ‘Het moet wel echt sneller. Niet langer woorden, maar ook daden. Want het wordt hoog tijd dat zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn er gaat komen.’
Terughoudend met beloftes
Wel hangt er nog een prijskaartje boven de markt. De regio investeert dan wel 1,7 miljard euro, ze vragen datzelfde bedrag ook van Den Haag. Verantwoordelijke staatssecretaris Chris Jansen is dan ook terughoudend om beloftes te doen over de realisatie van de lijn. Hij verwacht namelijk niet dat er snel geld uit Europa zal komen om het noorden infrastructureel goed aan te sluiten. ‘Natuurlijk doen we ons best om Europees geld naar ons toe te halen voor deze mooie trajecten. De volgende openstelling van Europese fondsen is echter pas in 2028’, zei hij eerder in een debat.
De noordelijke Kamerleden kijken hier minder negatief naar. Bushoff: ‘De regio trekt al de portemonnee, dus zal het Rijk dat ook moeten doen. En het kan. Het levert namelijk in de toekomst geld op als je die lijn bouwt. De regio gaat huizen bouwen, ook die zijn we nodig. Het is dus een goede investering.’
‘Voor zomervakantie een klap er op’
Voor Melle Mulder is het nu vooral belangrijk dat de volgende fase van het MIRT-onderzoek er gaat komen. ‘Ik ga er vanuit dat er voor de zomervakantie een klap op gegeven kan worden. Dan kan er onderzoek gedaan worden naar de obstakels en waar de spoorlijn precies gaat komen. Dan wordt er eigenlijk al een beetje een inzage gegeven in de processen en de planning.’
Maar eerst is het voor de vrijwilligers van de stichting tijd voor een maandje rust. ‘Het was een hectische tijd om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Maar we vinden het wel heel erg leuk en het is het zeker waard.’