REGIO – Een dag nadat de regio bij de Tweede Kamer heeft aangedrongen op een nieuw onderzoek naar de Nedersaksenlijn, hebben bestuurders uit Noord-Nederland te horen gekregen dat het kabinet dit voorlopig niet gaat doen. Zowel commissaris van de Koning René Paas als de stichting Nedersaksenlijn reageren teleurgesteld.
Woensdag hoopten de provincies Groningen, Drenthe en Friesland goed nieuws te krijgen over de Lelylijn en Nedersaksenlijn. Na een overleg over het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) kwamen ze van een koude kermis thuis. Het kabinet ziet voorlopig niets in verdere onderzoeken naar de spoorlijnen. Dat betekent dat de ontwikkeling van beide projecten voorlopig stil komt te liggen en de toekomst wederom onzeker is, aangezien nieuw onderzoek essentieel is.
‘Kabinet kan en wil besluit niet nemen’
De Groningse commissaris van de Koning René Paas (CDA) laat aan RTV Noord weten niets te snappen van de beweegredenen van het kabinet. ‘Volgens zowel het Rijk als de regio is na onderzoek aangetoond dat de twee lijnen een meerwaarde hebben. Dan snappen wij niet waarom je de volgende stap niet zet. Er hoeft nu niet besloten te worden om de lijnen aan te leggen, maar om een vervolgonderzoek te laten uitvoeren’, aldus Paas. ‘Het kabinet kan en wil het besluit nu niet nemen. Er is tijd nodig. We hebben geen scherp antwoord gekregen op de vraag wat er in die tussentijd gaat gebeuren’, aldus een teleurgestelde Paas.
Seinen nog niet op rood
Ook de stichting Nedersaksenlijn, die zich met hand en tand inzet voor de realisatie van de spoorlijn tussen Groningen en de rest van Oost-Nederland, reageert teleurgesteld. ‘We vinden het heel jammer dat ze er niet zijn uit gekomen vandaag’, aldus Roel Barkhof over de gesprekken tussen de regionale en Haagse bestuurders. Maar de stichting zegt daarbij dat de deur nog absoluut niet in het slot is gegooid. ‘Zoals we nu horen wordt er nog verder gepraat. Dus het licht staat nog niet definitief op rood.’
Steun vanuit de Tweede Kamer
Toch is het voor de stichting wel een vreemde gewaarwording. Dinsdag presenteerden ze, samen met andere betrokkenen uit de regio, nog een bidbook aan de Tweede Kamer. Hierin stonden alle voordelen en kansen die de spoorlijn met zich meeneemt. Aanwezige Kamerleden reageerden unaniem positief en waren ook voor een snelle realisatie. ‘Het moet wel echt sneller’, zei GL-PvdA-kamerlid Julian Bushoff erover. ‘Niet langer woorden, maar ook daden. Want het wordt hoog tijd dat zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn er gaat komen.’
Volgens Barkhof is juist nu die steun vanuit het parlement van essentieel belang. Op 25 november zal er namelijk in de Kamer gedebatteerd worden over de spoorlijnen. Als we naar de geschiedenis kijken zien we allemaal moties voor de Nedersaksenlijn liggen. Allemaal vrijwel unaniem door de Kamer aangenomen. Ze vinden er dus wat van. Ik hoop dat ze alle creativiteit gaan aanwenden om een vervolgstap te realiseren. Wij als stichting en regio geloven in dit project en voelen ons gesteund door de Tweede Kamer en een groot deel van de maatschappij.’
NSC-kamerlid Olger van Dijk reageerde woensdagavond via X op het nieuws. ‘Benieuwd hoe kabinet en de staatssecretaris dit rijmt met het regeerprogramma’, aldus Van Dijk. ‘NSC wil vooruit met de Lelylijn en Nedersaksenlijn.’
Geld
Maar waarom gaat het kabinet hier dan niet in mee? Eén van de redenen zou zijn: de 75 procent-norm. Die houdt in dat er bij vervolgonderzoeken van dergelijke projecten zicht moet zijn op tenminste 75 procent van het benodigde geld. En dat is er momenteel niet. Volgens de provincie Groningen zou deze regel echter makkelijk losgelaten kunnen worden, aangezien het niet in de wet staat.
Zal het verder een geldkwestie zijn voor de onderzoeken zelf? Commissaris van de Koning Paas denkt van niet. ‘Ach welnee. Deze onderzoeken kosten enkele tientallen miljoenen. Dat zijn de afrondinsgmarges van het Rijk. Daar gaat dit niet om. Wij blijven met een groot vraagteken achter, maar we blijven in gesprek.’