STADSKANAAL – Voor Heleen van den Bos is deltavliegen het mooiste wat er is. De Drentse avonturier en eigenaar van Delta Fly Adventures in Stadskanaal gaat regelmatig de lucht in om anderen te leren vliegen. Maar de sport waar ze zelf ooit zo verliefd op werd, trekt nog maar een klein publiek aan. Met haar vliegschool wil ze de sport nieuw leven inblazen en aantonen dat vliegsport voor iedereen is.
Toen Heleen van den Bos uit Oosterhesselen in 2007 voor het eerst met een deltavlieger de lucht in ging wist ze het zeker: dit was waar ze wilde zijn. ‘Ik wilde altijd al kunnen vliegen als een vogel en met een deltavlieger voelt het net alsof je met je eigen vleugels onderweg bent.’ Een opvallende carrièreswitch voor iemand met hoogtevrees. ‘Je moet mij niet op een hoge ladder zetten hoor, want dat vind ik doodeng’, lacht de inmiddels ervaren deltavlieger. ‘Maar zodra ik geen contact meer heb met de grond, verdwijnt de hoogtevrees meteen.’
Ze volgde de benodigde lessen, werd piloot, werkte zich op tot vlieginstructeur en nam in 2014 de enige deltavliegschool van Nederland over: de deltavliegschool in Stadskanaal. Maar de laatste jaren merkt de deltavlieger dat de sport slechts een kleine groep bereikt. De meeste piloten die ze opleidt zijn veelal mannen van middelbare leeftijd, terwijl het aantal vrouwen en jongeren elk jaar afneemt.
‘Het Fingerspitzengefühl’
Volgens Van den Bos heeft de ondervertegenwoordiging van vrouwen en jongeren in de deltavliegsport te maken met het hardnekkige imago waar de sport mee kampt. ‘De sport straalt iets mannelijks uit: mensen denken dat het fysiek heel zwaar is en dat het vooral om adrenaline draait, maar dat is helemaal niet zo.’
(De tekst gaat verder onder de foto)
Sterker nog, de Drentse deltavlieger stelt dat vrouwelijke piloten de sport sneller oppakken. ‘Bij deltavliegen draait het om de juiste techniek, het vereist een speciaal soort fingerspitzengefühl. Vrouwen leren het vliegen vooral op intuïtie en gevoel, bij mannen zie je vaak dat ze hun spierballen willen inzetten. Aan het begin van het leerproces is dat nog voldoende, maar later moeten ook zij die fijngevoeligheid ontwikkelen die vrouwen vaak al intuïtief gebruiken.’
Om meer vrouwen aan te trekken organiseert de vliegschool speciale vrouwenvliegdagen waar vrouwen kennis kunnen maken met de sport. Bovendien hoopt ze dat de weinige vrouwelijke piloten die in Stadskanaal vliegen als rolmodel kunnen dienen voor beginnende piloten.
Jongeren helpen
Naast het lage aantal vrouwelijke piloten, ziet Van den Bos ook dat steeds minder jongeren zich aangetrokken voelen tot de vliegsport. Volgens haar ligt dit vooral aan de kosten die aan de sport verbonden zijn. Om deze financiële drempel te verlagen, is de vliegschool in Stadskanaal in gesprek met verschillende partijen over speciale kortingsacties en leaseconstructies voor jongeren. ‘Een volledige vlieguitrusting is een forse investering. Gelukkig gaat de apparatuur heel lang mee, maar voor beginners kunnen we de stap hiermee hopelijk makkelijker maken.’
(De tekst gaat verder onder de foto)
Nieuwe lesmethode
Om daadwerkelijk een verandering teweeg te brengen, heeft Van den Bos het meeste vertrouwen in de nieuwe lesmethode van de vliegschool. Sinds twee jaar wordt er in Stadskanaal gewerkt met deze vernieuwende aanpak, waarbij beginnende piloten in een tandem les krijgen. Beginners vliegen zo samen met de instructeur. ‘Op deze manier kunnen ze direct de lucht in terwijl ze stap voor stap de besturing overnemen,’ legt Van den Bos uit. Ze hoopt dat de vrouwelijke rolmodellen, de speciale leaseconstructies en deze nieuwe lesmethode de drempel voor het beginnen met de vliegsport zullen verlagen. ‘Vroeger deed je er minimaal twee jaar over om de sport te leren,’ blikt ze lachend terug op haar eigen leerproces. ‘Ik moest toen vooral veel rondrennen in een weiland, voordat ik korte vluchtjes mocht maken. Met de nieuwe methode kunnen beginners dat al binnen zes tot acht maanden bereiken.’
(De tekst gaat verder onder de foto)
Kick-Off
Komende zaterdag organiseert Delta Fly Adventures een speciale kick-off om nieuwe piloten te werven en hen kennis te laten maken met de nieuwe lesmethode. Mensen kunnen op deze dag nog niet zelf vliegen, maar ze mogen wel plaats nemen in een simulatie. ‘Je ervaart in de simulatie niet het echte vlieggevoel omdat je op de grond blijft, maar je maakt wel basis stuuroefeningen. Zo voel je toch hoe het is om te sturen en om in een harnas van een deltavlieger te hangen.’