STADSKANAAL – Zien we de enorme Stoomboot van Sinterklaas binnenkort door het kanaal varen? Het zou zomaar kunnen, want Stadskanaal gaat onderzoeken of ze de landelijke Sinterklaasintocht naar ’t Knoal kunnen halen. Daarmee gaat een wens van VVD-raadslid Linda Huizing in vervulling, die dit onderzoek met een motie op de agenda kreeg.
De ChristenUnie, Lokaal Betrokken, VVD, PvdA, Gemeentebelangen, D66 en Lijst Ham stemden voor de motie van Huizing. Daarmee ligt de bal nu bij de gemeente om te onderzoeken of het überhaupt realistisch is om de landelijke Sinterklaasintocht binnen te halen. ‘Wij zien dit als een unieke kans om gemeente op de kaart te zetten’, aldus Huizing. ‘Ook is het een manier om de lokale economie en het culturele aanbod te versterken.’
Prijskaartje
Het organiseren van de landelijke Sinterklaasintocht is echter niet zonder risico’s. Waar gemeenten vroeger in de rij stonden om de officiële goedheiligman te verwelkomen, is dit na ongeregeldheden en protesten rond zwarte piet de afgelopen jaren, wel veranderd. Zo was er in 2018 geen enkele gemeente die zich ‘vrijwillig’ aanmeldde. Er moest een noodkreet van de NTR aan te pas komen om de gemeenten in beweging te krijgen.
Ook hangt er een flink prijskaartje aan de organisatie. In 2019 heeft Apeldoorn ongeveer 600.000 euro uitgegeven voor de intocht, waarvan een deel werd gedekt door subsidies en sponsoren. In 2023 betaalde Gorinchem een nog hoger bedrag: 670.000 euro. Gouda gaf in 2014 bijna 500.000 euro uit voor de intocht, toen deels door verhoogde beveiligingskosten door protesten.
Trein of kleine boot
Volgens Huizing hoeft Stadskanaal hiervoor niet perse alleen de portemonnee te trekken. ‘Je kunt kijken naar sponsoring, subsidies of zelfs eventuele bijdrages van ondernemers’, bepleit het VVD-raadslid. Dat het desondanks geen gesneden koek zal zijn om landelijke intocht van de NTR naar Stadskanaal te halen, ziet ook Huizing zelf. Zo zal het moeilijk worden om de enorme Pakjesboot door het smalle kanaal te loodsen. ‘Hij zou misschien met de trein kunnen komen of een kleinere boot’, speculeert Huizing. Gek is dat niet, tijdens de intocht van 2019 in Apeldoorn paste de stoomboot ook niet door de lokale wateren, dus verzon het Sinterklaasjournaal een verhaal met een kleinere boot.
Genoeg kansen dus voor ’t Knoal. Het is nu aan het college van B&W om het gewenste onderzoek te starten en contact op te nemen met de NTR, het landelijk organisatiecomité en de gemeente Vijfheerenlanden, die de intocht dit jaar organiseert. De gemeente zal in augustus van 2025 terugkomen op dit onderzoek en onthullen of Sinterklaas ‘een keer’ in Stadskanaal kan aanmeren.