REGIO – Een tocht van 35 kilometer over het ontbrekende deel van de Nedersaksenlijn tussen Emmen en Stadskanaal: die liepen tientallen mensen tijdens de Nedersaksenlijn Run. Onder hen ook burgemeester Klaas Sloots van Stadskanaal en wethouder Alwin te Rietstap van Hardenberg. Het is een zoveelste manier van Noordoost-Nederland om te laten zien dat ze letterlijk warmlopen voor de treinverbinding.
De timing is goed; maandag vergadert de Tweede Kamer over Nedersaksen- en Lelylijn. Ondanks de aarzelingen van het kabinet voor een nieuw onderzoek naar de Nedersaksenlijn, zitten Sloots en Te Rietstap vol vertrouwen. ‘Als we gewoon op de feiten afgaan, daar is niks aan af te doen’, aldus Sloots. ‘Die 50.000 woningen en 800 hectare bedrijventerrein die wij kunnen bieden, staan fier overeind.
‘Gebruik geld Lelylijn’
In de Tweede Kamer lijkt dit geluid inmiddels grotendeels ook doorgedrongen te zijn. Partijen zijn daar nagenoeg unaniem positief over de spoorlijn. Maar het kabinet houdt de boot nog een beetje af. Omdat er nog geen zicht is op 75 procent van het benodigde budget, wil het Rijk voorlopig nog geen onderzoek doen naar verdere realisatie.
Sloots zegt de financiële situatie van het kabinet te snappen, maar draagt tegelijkertijd ook een eventuele oplossing aan. Hij roept het kabinet op om het geld voor de Lelylijn tijdelijk te gebruiken voor de Nedersaksenlijn. ‘De Nedersaksenlijn is kwa timing eerder klaar dan de Lelylijn’, legt Sloots uit. ‘Haal daarom uit het Lelylijn-potje 1,3 miljard voor de Nedersaksenlijn. In de tien jaar die tussen de realisatie van beide lijnen zit kun je opnieuw sparen om dat tekort aan te vullen.’
‘Verbinden van Overijssel tot Groningen’
Ook in het Overijsselse Hardenberg kijken ze vol smart uit naar een verbinding met de rest van Oost-Nederland. ‘We zien de Nedersaksenlijn echt als ijzeren ruggengraat van heel Noordoost-Nederland’, aldus wethouder Te Rietstap. Hij benadrukt dat gemeenten in de regio verder kijken dan hun eigen grenzen. Niet voor niets dat hij deze druilerige en koude zaterdag dan ook naar Emmen is getrokken om in de loop mee te doen. ‘De Nedersaksenlijn verbindt nu al. We verbinden van Groningen tot Overijssel.’
Beide bestuurders besloten de volledige 35 kilometer te lopen tijdens de Nedersaksenlijn Run. Vanaf de start bij het FC Emmen-stadion, via Ter Apel en Musselkanaal, naar de finish bij de beoogde stationslocatie van Stadskanaal: Makeport Mercurius. Of ze ernaar uit hebben gekeken of juist tegenop hebben gezien? ‘Dat laatste’, lacht Sloots. ‘Dus of ik in Stadskanaal nog steeds zo vrolijk ben, is nog maar de vraag.’
‘Ik train vaak voordat ik naar het werk ga’, vult Te Rietstap aan. ‘Ik heb de kilometers dus wel in de benen. Maar nog nooit de volledige 35 kilometer.’
‘Leeft onder de mensen’
Toch liepen Sloots en Te Rietstap de tocht volledig uit. In de oude Philipshal van Stadskanaal werden zij en alle andere deelnemers van de Runners Stadskanaal, verwelkomd met braadworsten en hamburgers. ‘Ik ben ontzettend tevreden’, zegt Melle Mulder, voorzitter van de stichting Nedersaksenlijn, terwijl hij naar de menigte kijkt. ‘De lopers hebben goed hun best gedaan, en de opkomst hier laat zien dat dit leeft onder de mensen.’
Mulder heeft er vertrouwen in dat deze actie iets in Den Haag teweeg zal brengen. ‘Vandaag laten we zien dat de wens voor de Nedersaksenlijn vanuit de inwoners komt. We lopen warm voor de lijn, en dat straalt dit evenement uit.’