REGIO/DEN-HAAG – Bijna de hele Tweede Kamer heeft in een debat opnieuw steun uitgesproken voor de Nedersaksenlijn en de Lelylijn. Veel partijen zijn dan ook niet blij met de beslissing van de staatssecretaris om verder onderzoek voorlopig niet uit te voeren. ‘Maak de beloftes die u eerder deed aan de regio waar’, was de boodschap aan de regering.
Verantwoordelijk staatssecretaris Chris Jansen (PVV) benadrukte dat hij met een flink financieel dillemma zit. Omdat er nog geen zicht op de 75 procent-norm is, is hij afwachtend voor een volgend MIRT-onderzoek naar de Nedersaksenlijn, welke nodig is voor de realisatie. ‘Er is de intentie vanuit het kabinet om stappen te zetten’, aldus Jansen. ‘Maar ik kan hier geen harde beloftes maken over een vervolgonderzoek.’
‘Ga mijn stinkende best doen’
Jansen wil eerst in gesprek met de noordelijke bestuurders over zowel de Nedersaksen- als de Lelylijn. Dit gesprek staat gepland voor 20 december. Ook wil de staatssecretaris nog in gesprek met collega’s binnen het kabinet omdat de Nedersaksenlijn volgens hem ‘meerdere vlakken raakt’. Hij doelt hiermee op onder andere woningbouw en financiën.
Partijen als de ChristenUnie, CDA en NSC vroegen de staatssecretaris om in ieder geval in het voorjaar met een voorstel te komen voor een vervolgonderzoek naar de spoorlijn. ‘Daar ga ik mijn stinkende best voor doen’, beloofde Jansen. ‘Maar het zou ook zomaar kunnen dat we er met z’n allen niet uit gaan komen. Dat zou enorm jammer voor de regio zijn, maar het zou kunnen. Daarom kan ik hier geen harde beloftes doen.’ Wel zal de staatssecretaris er in ieder geval bij de voorjaarsnota op terugkomen.
Onvrede over afwachtende houding
Zowel de Lelylijn (treinverbinding Groningen-Lelystad) als de Nedersaksenlijn (Groningen-Enschede via Stadskanaal) liepen als een rode draad door de begrotingsvergadering van de Tweede Kamer heen. Er heerst onvrede bij partijen over de afwachtende houding van het kabinet over deze lijnen. ‘Beloftes voor aanleg lijken binnen enkele maanden verbroken’, aldus kamerlid Habtamu de Hoop (GL-PvdA) ‘Inwoners, regionale overheden en het bedrijfsleven worden daarmee in de steek gelaten.’
Het Kamerlid doelde hiermee op de woorden in het hoofdlijnenakkoord, regeerprogramma en de Troonrede, waarin de Nedersaksenlijn als prioriteit werd genoemd. Na die mooie woorden, loopt het nu stuk op geld. De Hoop: ‘Ik begrijp dat bewindspersonen niet zomaar geld uit hun mouw kunnen schudden. Maar we kunnen de bereikbaarheid van het noorden niet weer jarenlang op pauze zetten.’
Ook coalitiepartijen waren kritisch op de houding van de verantwoordelijke bewindslieden. ‘Het blijft vooral bij woorden, wij roepen op: kom tot daden’, aldus NSC-kamerlid Olger van Dijk. ‘Ik verwacht van de staatssecretaris meer inzet, meer regie en meer creativiteit om verder te komen.’
Geld van Lelylijn gebruiken?
Burgemeester Klaas Sloots van Stadskanaal kwam vorige week nog met een eventuele creatieve oplossing. Hij riep op om geld voor de Lelylijn te gebruiken voor de Nedersaksenlijn. Tijdens de speciale Nedersaksenlijn Run afgelopen zaterdag, lichtte hij dit toe. ‘De Nedersaksenlijn is qua timing eerder klaar dan de Lelylijn. Haal daarom uit het Lelylijn-potje 1,3 miljard voor de Nedersaksenlijn. In de tien jaar die tussen de realisatie van beide lijnen zit kun je opnieuw sparen om dat tekort aan te vullen.’
Dit plan kon in de Kamer niet op veel enthousiasme rekenen. ‘We moeten oppassen dat de Lelylijn als grabbelton gebruikt gaat worden voor andere projecten’, aldus Peter Grinwis (ChristenUnie).
‘Deze lijnen moeten niet met elkaar gaan concurreren’, voegt De Hoop daaraan toe. ‘Beide zijn heel belangrijk. Oproep om geld uit de Lelylijn te halen voor de Nedersaksenlijn is ingewikkeld. Dat zou ik niet willen.’ Hij riep de minister Madlener (Infrastructuur) en staatssecretaris Jansen dan ook op om het ‘Lelylijn-potje’ in stand te houden en niet te gebruiken voor de Nedersaksenlijn.