STADSKANAAL – Deze week werd in de Tweede Kamer gedebatteerd over de Nedersaksenlijn. Een opvallend moment betrof de toekomstige stationslocatie van Stadskanaal. Op vragen van de ChristenUnie antwoordde staatssecretaris Chris Jansen (PVV) dat ‘andere overheden’ niet zo positief waren over deze locatie. Volgens Jansen zouden ProRail, vervoerders en de gemeente Borger-Odoorn hier vraagtekens bij hebben. Uit navraag van RTV1 blijkt dit genuanceerder te liggen en heeft alleen Arriva een duidelijke voorkeur.
ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis pleitte in de Tweede Kamer voor een nieuw station in het zuiden van Stadskanaal: de Dideldom-locatie, beter bekend als Makeport Mercurius (het oude Philipsterrein). Grinwis vroeg zich af waarom in het eerste onderzoek naar de Nedersaksenlijn vooral was gekeken naar een station in Stadskanaal-Noord (de STAR-locatie). ‘De gemeente Stadskanaal heeft aangegeven dat zij Dideldom als beste positie zien, maar wij hebben van andere overheden eigenlijk andere signalen ontvangen’, reageerde staatssecretaris Jansen.
Wie heeft bezwaar?
Deze uitspraak zorgde voor verbazing bij Grinwis én regionale bestuurders op de publieke tribune. De wenkbrauwen fronsten: welke overheidsinstantie zou tegen het nieuwe Dideldom-station zijn? Zowel de gemeente Stadskanaal, Borger-Odoorn als de provincie reageerde eensgezind positief op een station naast Makeport Mercurius. Grinwis benadrukte: ‘Alle regionale overheden zijn voor. Kan de staatssecretaris uitleggen wie er niet voor een station in het zuiden van Stadskanaal zijn?’
Jansen kon daarop geen direct antwoord geven, omdat hij de informatie niet paraat had. Later matigde hij zijn eerdere uitspraak: ‘Vanuit verschillende partijen zijn vragen gesteld of Dideldom de beste locatie is. Dat wil niet zeggen dat Dideldom niet de beste is, maar er moet gekeken worden of dit werkelijk zo is.’
Deze locaties zijn in beeld:
Deze keer gaf hij wél namen: ‘ProRail en vervoerders hebben aangegeven dat dit mogelijk niet de goede locatie is, omdat het minder gericht is op het centrum van Stadskanaal.’ Ook noemde hij een buurgemeente: ‘Vanuit Borger-Odoorn hebben we signalen gekregen dat locatie Dideldom mogelijk niet goed aansluit op de geplande woningbouw.’
‘Geen ruis op de lijn’
Als dit klopt, is dat een tegenslag voor Stadskanaal. Die gemeente heeft een Dideldom-station hoog op haar verlanglijstje staan. Toch blijkt uit navraag van RTV1 dat de woorden van de staatssecretaris genuanceerder liggen. ‘Op basis van de informatie die wij nu hebben, is Dideldom zeker een geschikte locatie. Daar blijven we vanuit Borger-Odoorn vooralsnog aan vasthouden’, zei wethouder Jeroen Hartsuiker van Borger-Odoorn maandag vanaf de publieke tribune in Den Haag. ‘Het definitieve oordeel volgt op basis van de MIRT-verkenning. We trekken daarbij samen op met Stadskanaal.’ Hartsuiker benadrukte dat er tussen Borger-Odoorn en Stadskanaal geen sprake is van ‘ruis op de lijn’.
Ook ProRail stelde niet expliciet te hebben getwijfeld aan Dideldom als stationslocatie. ‘De beste locatie voor station Stadskanaal hangt af van verschillende aspecten, waarvan de haalbaarheid van de dienstregeling erg belangrijk is. Die informatie komt pas in een volgende fase van het onderzoek beschikbaar’, aldus een woordvoerder.
Voorkeur STAR-locatie
De vervoerder, Arriva, heeft wel een duidelijke voorkeur: de STAR-locatie. ‘Daar willen we graag mee door voor de inwoners van Stadskanaal’, aldus een Arriva-woordvoerder. Volgens de vervoerder zou deze namelijk sneller te realiseren zijn. ‘Als je wacht op de volledige Nedersaksenlijn met station Dideldom, betekent dit uitstel voor de eerste fase Groningen-Stadskanaal. En dat zou jammer zijn, vooral voor de reizigers.’
Arriva liet wel weten verbaasd te zijn over Jansen’s woorden. ‘Deze voorkeur hebben wij geuit binnen de werkgroep met onder meer de provincie en ProRail. Niet met het ministerie of de staatssecretaris. We hebben hierover ook nooit vragen gesteld’, benadrukte de woordvoerder. Of Jansen via de werkgroep van Arriva’s voorkeur hoorde? ‘Dat kan, maar lijkt ons niet waarschijnlijk.’
Nieuw onderzoek
Voorlopig blijft het afwachten waar en of het nieuwe station komt. Eerst moet een nieuwe MIRT-verkenning plaatsvinden om de realisatie van de Nedersaksenlijn te onderzoeken. Het kabinet is vanwege de financiën hier afwachtend over. Eind december gaat staatssecretaris Jansen met de noordelijke bestuurders in gesprek over een eventueel nieuw onderzoek. Als dit onderzoek er komt, wordt ook de stationslocatie van Stadskanaal meegenomen en de eerste fase Veendam-Stadskanaal.
Reactie Ministerie van Infrastructuur en Waterschap
‘De staatssecretaris heeft gezegd dat we moeten kijken wat de beste locatie is, er is nog geen onderzoek gedaan naar de verschillende alternatieven. Als we voor een nieuw station kiezen, moeten we zeker weten dat dit de goede plek is voor een station. De opmerking van de staatssecretaris was er dan ook op gericht dat er naar de beste locatie gekeken wordt, dat moet uit vervolgonderzoek blijken. Overigens zijn I&W en ProRail altijd kritisch over de bouw van nieuwe stations omdat deze altijd gepaard gaan met forse investeringen dus deze moeten wel doelmatig zijn.’