STADSKANAAL/GASSELTERNIJVEEN – Een beweging in zijn slaap zorgde ervoor dat Jan de Ridder uit Gasselternijveen werd gebeld door de meldkamer en de politie Stadskanaal voor zijn deur kreeg. De reden? Zijn smartwatch dacht dat hij was gevallen en alarmeerde daarom de hulpdiensten.
Het moet een onwerkelijke ochtend zijn geweest voor Jan en zijn vrouw, Nomi de Ridder. Ze horen dat die nacht de meldkamer door hen werd gealarmeerd: Jan zou een harde val hebben gemaakt, althans, dat dacht zijn smartwatch. ‘Ik heb valdetectie op mijn horloge, die heeft een val gedetecteerd terwijl ik gewoon lag te slapen’, legt De Ridder uit.
Nog altijd vraagt hij zich af welke beweging hij gemaakt moet hebben om zijn smartwatch te laten denken dat hij een harde klap maakte. De Ridder slaat met zijn hand hard op de leuning van de bank: ‘Kijk, hier doet het horloge niks mee. Wat ik dan in mijn slaap heb gedaan om wel een noodmelding te activeren, is me een raadsel.’
Bellende meldkamer en politie aan de deur
De detectie van de smartwatch bracht het nodige teweeg. Eerst stuurde deze een noodmelding naar Jan zijn vrouw, maar zij lag naast hem en had, net als hij, de telefoon op stil staan. Omdat zij niet reageerde, belde het horloge naar 112. Toen de meldkamer opnam en niets hoorde, besloten ze het nummer een paar keer terug te bellen. De Ridder laat de gemiste oproepen zien: ‘Om 6 uur 22 hebben ze gebeld en daarna nog zes keer. Maar onze telefoons stonden op stil, er werd dus niet opgenomen.’
Daarom besloot de politie zelf poolshoogte te nemen. In de vroege ochtend liepen twee agenten met zaklampen de oprit van het huis in Gasselternijveen op. Ze keken naar binnen, belden aan, checkten de achtertuin, maar vonden niets alarmerends. Daarom besloten de agenten weer rechtsomkeert te maken.
Bedanken via Facebook
Als Jan en Nomi de Ridder de volgende ochtend wakker worden, gaat direct weer de telefoon. Een politieagent belt om te vragen of alles wel in orde is. Vol verbazing checkt De Ridder en ziet de gemiste oproepen van de meldkamer. Vervolgens checkt hij de beveiligingscamera en ziet hij de agenten die het pad opliepen. Even denkt De Ridder dat hij nog droomt. Maar als hij de SOS-melding op zijn smartwatch ziet, valt het kwartje. ‘Ik heb het de agent uitgelegd en daarmee was de kous af. Maar je bent voor een kort moment wel totaal in de war.’
De Ridder kon de 112-meldkamer niet zelf bellen om de situatie uit te leggen, dus besloot hij via een bericht op Facebook de Politie Stadskanaal te bedanken voor het snelle handelen. ‘Het hield me de hele dag bezig en ik wilde de politie toch bedanken. Stel je voor dat ik echt gevallen was, dan hebben ze snel en adequaat gehandeld.’
‘Handige functie’
Toch blijft de vraag wat de smartwatch gedetecteerd moet hebben om een SOS-melding te versturen. Het zal volgens De Ridder een raadsel blijven. Of hij de valdetectie nu uit zal zetten? ‘Mijn broer belde me, die heeft ook zo’n valdetectie en heeft die er direct afgehaald. Ik twijfel nog. Ik ben goed ter been, maar stel je voor dat ik wel een keer een klapper maak. Dan is het een handige functie.’
Wel heeft De Ridder nu andere maatregelen genomen. ‘Het geluid van mijn telefoon stond toevallig uit omdat ik zaterdagavond in het theater zat. Ik ga er nu extra op letten om deze aan te houden. En ik heb de meldkamer uit de SOS-detectie gehaald. Dus als het nu weer gebeurt, krijgt alleen mijn vrouw een melding.’
Dan gaan plots alle telefoons op de huiskamertafel keihard af. Het is inmiddels de eerste maandag van de maand, 12 uur; een NL-Alert-melding. ‘Kijk, vanaf nu hoor ik de hulpdiensten wel’, lacht De Ridder.