REGIO/DEN-HAAG – NSC zal donderdag in de Tweede Kamer een motie indienen waarin de partij oproept om het budget voor de Lelylijn onaangeroerd te laten. Deze stap roept weerstand en verbazing op bij veel lokale en regionale bestuurders die juist pleiten voor het inzetten van een deel van dat budget voor de Nedersaksenlijn.
Eerder riep Klaas Sloots, burgemeester van Stadskanaal, Den Haag al op om geld uit het Lelylijn-potje te gebruiken voor de Nedersaksenlijn. ‘De Nedersaksenlijn kan qua timing eerder worden gerealiseerd dan de Lelylijn’, legde Sloots in oktober uit. ‘Haal daarom 1,3 miljard uit het budget voor de Lelylijn. In de tien jaar tussen de realisatie van beide projecten kun je dat bedrag weer aanvullen.’
Deze oproep kwam niet uit de lucht vallen. Hoewel het kabinet de Nedersaksenlijn heeft genoemd in het hoofdlijnenakkoord, regeerprogramma en zelfs de Troonrede, stelt het nu dat er onvoldoende middelen beschikbaar zijn. Daarom gingen de seinen voor een verder onderzoek naar de spoorlijnen dan ook op rood.
(Artikel gaat verder onder de video)
Tijdens een recent debat over de Lely- en Nedersaksenlijn voerde de Tweede Kamer de druk richting staatssecretaris Chris Jansen (PVV) op: de beloftes naar het noorden moesten waargemaakt worden. Toch kreeg Sloots’ voorstel weinig bijval. ‘We moeten ervoor waken dat het budget van de Lelylijn als grabbelton wordt gebruikt voor andere projecten,’ waarschuwde Peter Grinwis (ChristenUnie).
‘Helpen het noorden niet’
Om dit standpunt te onderstrepen zullen NSC-Kamerlid Olger van Dijk, samen met Eline Vedder (CDA) en Cor Pierik (BBB), een motie indienen om het budget voor de Lelylijn intact te houden. Deze motie valt echter slecht bij Sloots en andere bestuurders van gemeenten langs de Nedersaksenlijn.
‘De indieners van de motie denken waarschijnlijk dat ze hiermee het noorden helpen, maar wij weten dat het tegenovergestelde waar is’, reageert Sloots. ‘Als we nu een deel van dat budget inzetten voor de Nedersaksenlijn, blijft het geld in het noorden én in het grotere Deltaplan voor het Noorden. Dit kan met een constructie waarbij je het geleende bedrag terugbetaalt en tegelijkertijd doorspaart, zodat de Lelylijn ook dichterbij komt.’
Lelylijn en Nedersaksenlijn
Al jaren wordt gesproken over twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden. Er is de Lelylijn (Groningen-Lelystad) en de Nedersaksenlijn (Groningen-Enschede via Veendam en Stadskanaal). Voor beide lijnen is geld nodig. De kosten voor de Lelylijn worden geschat op gemiddeld 13,8 miljard euro, de Nedersaksenlijn is goedkoper; deze wordt geschat op 1,7 miljard euro.
Gezamenlijk statement
Deze reactie staat in een gezamenlijke verklaring van Sloots en andere lokale en regionale collega’s waarin ze hun zorgen uiten over de voortgang van de Nedersaksenlijn. Bestuurders van de provincie Overijssel en gemeenten zoals Borger-Odoorn, Hardenberg, Almelo en Westerwolde; allemaal noemen ze de NSC-motie ‘onaangenaam verrassend’. ‘De motie brengt de Lelylijn geen stap dichterbij, terwijl de Nedersaksenlijn juist verder weg raakt,’ voegt Alwin te Rietstap, wethouder van Hardenberg, toe.
De motie van NSC lijkt echter op brede steun in de Tweede Kamer te kunnen rekenen. Ook GroenLinks-PvdA sprak zich tijdens het vorige debat uit tegen het overhevelen van geld uit het Lelylijn-potje.
Volgens Dagblad van het Noorden zou de motie er zomaar voor kunnen zorgen dat de Nedersaksenlijn zelfs op losse schroeven komt te staan. De krant baseert zich hierbij op bronnen dichtbij het kabinet die stellen dat de stekker uit beide spoorlijnen gaat als er geen geld van de Lelylijn voor de Nedersaksenlijn gebruikt mag worden.
Komende vrijdag zal staatssecretaris Jansen met noordelijke bestuurders in gesprek gaan over een mogelijk vervolgonderzoek naar beide spoorlijnen. Maar volgens het dagblad zou het kabinet dreigen deze af te gelasten omdat ‘een compromis buiten bereik ligt’.