Direct naar de inhoud.

GGD en scholen slaan handen ineen tegen ziekteverzuim onder scholieren

  • door:
  • op:
MAZL moet een hoge absentie voorkomen | © Freepik

REGIO – GGD Groningen heeft samen met de middelbare scholen en leerplichtambtenaren uit de gemeenten Stadskanaal, Veendam en Westerwolde een nieuw concept ontwikkeld om scholieren meer op school te houden en de absentiecijfers omlaag te brengen. Het concept, genaamd MAZL (Minder Absentie Zieke Leerlingen), richt zich op het verbeteren van verzuimbeleid en ziekmeldingen.

Femke de Bok, jeugdarts bij de GGD, is een van de bedenkers van het concept. ‘Wat we nu vooral zien, is dat scholen in de regio bewuster omgaan met verzuimbeleid en ziekmeldingen. Docenten maken zich de werkwijze van MAZL eigen, en we werken meer samen om leerlingen op school te houden,’ aldus De Bok.

Landelijke absentiecijfers laten zien dat het percentage van leerlingen dat 95% van alle lessen volgt, maar 65% van alle leerlingen is. Dat betekent dat twee op de drie leerlingen genoeg lestijd krijgt. De Bok: ‘Ieder kind is wel een keertje ziek, maar vaak telt het ongemerkt op en het missen van onderwijs is niet goed voor kinderen. Niet alleen het feit dat ze school en onderwijs missen, maar ook voor hun sociale ontwikkeling.’

(Tekst gaat verder onder video)

Aandacht voor ziekgemelde leerlingen

De aanpak heeft effect, merkt de jeugdarts: ‘Scholen hebben nu meer aandacht voor leerlingen die zich ziek melden. Bij een afgesproken hoeveelheid verzuim vindt een gesprek plaats met de leerling, ouders en de school. Samen stellen we een plan op om het verzuim te verminderen en de onderwijskansen van de leerling te vergroten.’

De nadruk ligt op wat een leerling wél kan. ‘De vraag is: wat lukt nog, en hoe zorgen we dat een leerling zo veel mogelijk naar school gaat?’ voegt de GGD-arts toe.

Maarten Righarts, docent en coördinator bij Ubbo Emmius Praktijkonderwijs in Stadskanaal, ziet ook voordelen. ‘Bij ons worden leerlingen soms voor langere tijd ziek gemeld, waardoor de drempel om terug te komen hoger wordt. MAZL helpt om samen naar oplossingen te zoeken, en dat werkt.’

(Tekst gaat verder onder kader)

Het stappenplan binnen MAZL:

1. Signaleren: Scholen registreren ziekmeldingen en letten op zorgwekkend ziekteverzuim, zoals vier ziekmeldingen in twaalf weken of meer dan zeven aaneengesloten ziektedagen.
2. Communicatie: Bij zorgwekkend verzuim gaat de school in gesprek met de leerling en ouders om de situatie te bespreken en mogelijke oorzaken te achterhalen.
3. Consultatie: Indien nodig wordt een consult bij de jeugdarts aangevraagd om de gezondheidsklachten en redenen van het verzuim te evalueren.
4. Plan van aanpak: Samen met de leerling en ouders stelt de jeugdarts een plan op om de leerling te ondersteunen bij terugkeer naar school en het verbeteren van de gezondheid.
5. Monitoring: De uitvoering van het plan wordt gemonitord door zowel de school als de jeugdarts om de voortgang te bewaken en bij te sturen waar nodig.

Righarts denkt dan ook dat het goed is om mee te doen aan het traject van de GGD. ‘Het is goed om samen te gaan kijken naar die ziekmeldingen en dat we daar aan werken.’

Op de locatie waar Righarts werkzaam is, werd er voor de aanpak al veel aandacht besteed aan de absentmeldingen van leerling. ‘Ik denk dat MAZL een goede toevoeging is aan wat wij al deden als school. Op deze manier hebben we nog meer aandacht voor de leerlingen en gaan we in contact met de ouders om samen te werken naar een positief resultaat, waardoor de drempel ook wat lager is voor de leerling om weer naar school te gaan.’

(Tekst gaat verder onder foto)

‘Ik denk dat het een waardevolle toevoeging is’, aldus docent Maarten Righarts | © Freepik

Meer aan de hand

Een hoog ziekteverzuim is vaak een signaal dat er meer aan de hand is. Denk bijvoorbeeld aan psychische problemen, een moeilijke thuissituatie of klachten waardoor leerlingen niet meer naar school durven. De Bok: ‘Daar willen we zo op tijd mogelijk achter komen. Ook is vaak afwezig zijn door ziekte voor leerlingen een drempel om niet naar school te gaan ‘en is het veel missen van lessen al lastig op zich.’

Wat laten de absentiecijfers in Oost-Groningen ons aan het einde van het schooljaar zien? De Bok: ‘Dan gaan we zien dat leerlingen fijner naar school kunnen. Leerlingen zullen zich minder vaak ziek melden en als er klachten zijn, dat ze toch vaker en meer weer naar school kunnen. Eventueel met ondersteuning als dat nodig is.’



-Meest gelezen artikel-

-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal