Direct naar de inhoud.

Zes prijzen voor boerderijwinkel ‘Bij de Boerin’: ‘Goud en dit doen we volgende keer beter’

  • door:
  • op:
Boerin Alida (R) met haar prijzen | © Eigen foto

STADSKANAAL – Boerin Alida Meering van boerderijwinkel ‘Bij de Boerin’ in Stadskanaal viel tijdens de landelijke Cum Laude Awards in de prijzen met haar zuivel- en kaasproducten. Maar liefst zes keer werd haar werk bekroond door de onafhankelijke vakjury. Toch kon niet alles mee naar huis genomen worden.

Voor het eerst deed Meering mee aan de landelijke Cum Laude Awards in Bodegraven, waar meer dan 300 producten van boerderijen uit heel Nederland gekeurd werden. ‘Ik had van tevoren gezegd: als ik niks win, dan heb ik ook niks verloren. Maar dit was boven verwachting’, aldus Meering in het RTV1 programma 1 op Vrijdag.

(Tekst gaat verder onder video)

Brons voor zuivel, goud voor kaas

De zuivel van ‘Bij de Boerin’ – kefir, kwark en yoghurt – viel stuk voor stuk in de prijzen en kregen brons. ‘Wat ons product bijzonder maakt, is dat het puur is’, zegt de boerin. ‘Geen toevoegingen, niks uitgehaald om het te standaardiseren. Je proeft gewoon onze eigen melk terug.’

Ook in de kaas deed ze het opvallend goed. De jong belegen, belegen en oude kaas kregen alle drie goud toegekend, net als een belegen kaas met komijn die brons kreeg in de categorie ‘kaas met toevoeging’.

Etiketfout

Toch werden de prijzen voor de kaas niet fysiek uitgereikt. De reden: een technisch detail. ‘Er zat een kaaszegel op de producten die niet aan de officiële voorwaarden voldeed’, vertelt Meering. ‘Ze zijn wel gekeurd en kregen ook de punten, maar we kregen geen certificaat. Zuur, ja. Maar volgend jaar gebeurt dat niet weer. Dat doen we de volgende keer beter.’

Meer dan een winkel

De boerderijwinkel is volgens Meering veel meer dan alleen een plek om boodschappen te doen. ‘Vier jaar geleden ben ik hiermee begonnen omdat ik merkte dat mensen vaak niet weten hoe het er op een boerderij aan toe gaat. We willen transparant zijn. Alle deuren mogen open, kinderen kunnen spelen en mensen mogen bij de dieren kijken. Het is een beleving geworden.’

De korte keten – direct van boer naar consument – wordt volgens haar steeds populairder. ‘We zien de winkel steeds drukker worden, ook steeds meer mensen uit Stadskanaal komen langs. Mond-tot-mondreclame werkt echt het best.’



-Meest gelezen artikel-

-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal