Direct naar de inhoud.

Emma uit Stadskanaal wint Groningse vlogwedstrijd ‘Vlog Em Mor!’

  • door:
  • op:
Vlog Em Mor! 2025 winnaar Emma Schreuder met Johannes ‘TikTok Tammo’ Peetsma. | © Centrum Groninger Taal & Cultuur

STADSKANAAL – De winnaars van de Groningse videowedstrijd Vlog Em Mor! zijn bekend, en de hoofdprijs gaat dit jaar naar Stadskanaal. Emma Schreuder werd donderdagmiddag compleet verrast toen jurylid Johannes Peetsma, beter bekend als TikTok Tammo, haar thuis opzocht om de eerste prijs persoonlijk te overhandigen: een cheque van 500 euro.

Emma maakte indruk met een sfeervolle vlog over haar thuisgevoel in Stadskanaal, haar liefde voor muziek én haar werk in de horeca. Ze sprak de video volledig in het Gronings, haar moedertaal. De jury, bestaande uit Peetsma, RTV Noord-directeur Nina Nomden, en oud-winnaars Auke en Gerben van AOC Terra, was lovend: ‘Emma heeft vooraf goed nagedacht over haar verhaal en de beelden die erbij passen, zoals het pianospel en het lezen uit een boek van Pé & Rinus. Ze drukt zich prachtig uit in het Gronings en het camerawerk oogt professioneel. Goud doan!’

(Tekst gaat verder onder video)

De winnende vlog van Emma

Eervolle tweede en derde plek

Ook de andere winnaars vielen op met hun creatieve invulling van het thema Bie ons thoes. De tweede prijs ging naar Elize van der Kamp en Anouk Sebens van het Dollard College Winschoten, die samen een warme video maakten over thuiskomen na school. Zij wonnen twee kaarten voor de voorstelling Tammo zingt Folk. ‘Mooi puur en authentiek,’ aldus de jury. ‘En TikTok Tammo kreeg spontaan zin om z’n huiswerk alsnog te maken!’

De derde prijs werd uitgereikt aan Tiemen uit Delfzijl, die een dag op pad mag met de content creators van Kweekvijver Noord. Zijn vlog viel op door de humor, het tempo en het spontane gebruik van het Gronings. ‘Snelle content waar je vaker naar wilt kijken en dan blijft het nog steeds grappig!’

Gronings spreken met lef

Vlog Em Mor! is een initiatief van het Centrum Groninger Taal & Cultuur en Erfgoedpartners, en werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. De wedstrijd daagt jongeren van 12 tot 18 jaar uit om creatief te zijn en het Gronings een plek te geven in hun eigen verhalen.

Het thema van dit jaar was Bie ons thoes, een oproep aan jongeren om te laten zien waar zij zich thuis voelen, in hun eigen woorden én dialect. De organisatie is blij met de groeiende deelname: ‘We willen jongeren uit hun comfort zone halen en laten ervaren dat Gronings spreken juist iets is om trots op te zijn.’



-Meest gelezen artikel-

-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal