
VEENDAM – Sinds 1 april staat Kees Mark aan het roer van een van de meest innovatieve projecten van Europa: het European Hyperloop Center in Veendam. Als nieuwe algemeen directeur wil hij niet alleen het testcentrum verder ontwikkelen, maar ook de Hyperloop-technologie helpen uitgroeien tot een serieuze speler binnen het Europese transportsysteem.
‘Wat eerst klonk als sciencefiction, wordt hier stap voor stap werkelijkheid,’ begint Mark in het RTV1 programma 1 op Vrijdag. De nieuwe directeur heeft jarenlange ervaring in duurzame infrastructuur en werd meteen gegrepen door het enthousiasme binnen het project: ‘Ik trof hier enorm veel energie. Het testcentrum is op dit moment het grootste van Europa en vormt de basis voor de volgende stap in de ontwikkeling van Hyperloop.’
Razendsnel én duurzaam
De technologie, waarbij een voertuig onder vacuüm door een buis met snelheden tot wel 1000 kilometer per uur reist, moet op termijn Europese steden op duurzame wijze met elkaar verbinden. In Veendam wordt inmiddels volop getest, al zitten er nog geen passagiers in. ‘We zijn nu bezig met stabiliteitstesten en het testen van een wisselsysteem zonder bewegende delen’, legt Mark uit. ‘Dat maakt het onderhoudsvriendelijk en minder storingsgevoelig dan klassieke railsystemen.’
(Tekst gaat verder onder video)
Een bijzonder element aan de locatie in Veendam is dat het wereldwijd de eerste testbuis is met een splitsing een innovatieve Hyperloop-wissel. Die kan het voertuig richting laten kiezen zonder bewegende onderdelen, wat uniek is in de wereld.
‘Waarom geen Nedersaksenlijn?’
Ook hoopt Mark dat het Hyperloop-project iets kan betekenen voor de regio. Zo ziet hij kansen voor een toekomstig pilotproject op de Nedersaksenlijn, en zoekt hij bewust samenwerking met lokale bedrijven voor onderhoud en techniek. ‘We zijn nu al op zoek naar een partij die het onderhoud voor ons kan organiseren’, zegt hij.
Internationale aandacht
Daarnaast kijkt Mark uit naar de European Hyperloop Week, die dit jaar in Veendam plaatsvindt en teams van over de hele wereld trekt. ‘Het is dé plek waar studententeams hun innovaties tonen, maar ook een manier om het netwerk van kennisinstellingen, bedrijven en overheden te versterken.’
‘Passagiersritten vanaf jaren ’30’
Toch blijft de Hyperloop voorlopig nog in de testfase. ‘Voor daadwerkelijke passagiersritten moeten we denken aan de tweede helft van de jaren dertig,’ aldus Mark. ‘Dat heeft alles te maken met certificering, veiligheid en Europese samenwerking.’
Hij ziet de Hyperloop vooral als aanvulling op bestaande systemen. ‘De wegen slibben dicht, het spoor staat onder druk. Hyperloop kan daar een duurzaam alternatief naast worden. Als je straks vanuit Veendam in vier uur in Parijs kunt staan dan verandert dat iets aan mobiliteit.’ Mark besluit met ambitie: ‘Zonder ambitie geen vooruitgang. En hier in Veendam zijn we al een heel eind op weg.’