Direct naar de inhoud.

Vreugde en teleurstelling in het noorden over geld voor Nedersaksenlijn: ‘Uiteindelijk doen ze niets voor Noord-Nederland’

  • door:
  • op:
Stadskanaal hoopt te profiteren van de aanleg van de Nedersakenlijn. | © Hielke Bosch/RTV1

REGIO – Eigenlijk zag niemand het in de regio nog aankomen, maar toch maakt het kabinet in de Voorjaarsnota geld beschikbaar voor de Nedersaksenlijn. Betrokkenen in de regio reageren verbaasd en vooral blij. Maar bij veel anderen is er teleurstelling: want het geld komt uit een potje voor een andere spoorlijn: de Lelylijn.

De Nedersaksenlijn moet beginnen met de heractivering van het traject Veendam-Stadskanaal. Vervolgens moet dit deel aangesloten worden op de rest van het tracé dat helemaal tot aan Almelo en Enschede loopt.

Als een infrastructurele Heintje Davids dook het dossier in zowel positieve als negatieve zin regelmatig op. Pasgeleden leek de stekker nog uit de spoorlijn te gaan, toen de Tweede Kamer staatssecretaris Chris Jansen verbood om geld van de Lelylijn voor de Nedersaksenlijn te gebruiken. Extra opvallend is het dus dat dit in de Voorjaarsnota wel gebeurt. Na een laatste onderhandeling van 25(!) uur waren de coalitiepartijen het eens met de voorgenomen maatregelen, waaronder dus de 1,9 miljard euro voor de Nedersaksenlijn; geld dat komt uit een potje van 3,4 miljard euro voor de Lelylijn. 

‘Bank beroofd’

En daar is de Groningse commissaris van de Koning, René Paas, totaal niet blij mee. ‘De manier waarop dit gebeurt, dat is niet om over naar huis te schrijven’, zegt hij over deze actie van het kabinet. ‘Ook wij willen dat de Nedersaksenlijn wordt aangelegd, ik ben ook heel blij voor alle mensen in het oosten. Maar dit betaal je niet uit het budget van de Lelylijn. Dan heb je gewoon de bank beroofd, dan heb je niets voor Noord-Nederland gedaan.’

Commissaris van de Koning René Paas. | © Martijn Folkers/RTV Noord

Paas benadrukt dat je naast de vreugde bij de Nedersaksenlijn-gemeenten ook moet kijken naar de regio van de Lelylijn. ‘Tegen die mensen zeg je gewoon: hier gebeurt nu even niets.’ Paas heeft ook kritiek op de manier waarop de voorjaarsnota tot stand is gekomen. Hij vindt dat je met ruim 24 uur onderhandelen doordachte keuzes op het spel zet. ‘Maar als ze elkaar gevonden hebben, zijn ze genegen zich daar ook aan te houden’, verzucht de commissaris.

Hij denkt dus dat de 1,9 miljard ook daadwerkelijk doorgevoerd zal worden en het Lelylijn-potje verdampt. ‘Ik wil echt met het kabinet en de Kamer in gesprek over wat ze te bieden hebben voor de andere mensen in het noorden.’ 

Kogel door de kerk

Een domper voor de Lelylijn dus, maar voor de Nedersaksenlijn-gemeenten is het een feestdag. ‘Eindelijk, de kogel is door de kerk’, aldus een tevreden wethouder Goedhart Borgesius van Stadskanaal. ‘Dit is heel goed voor Stadskanaal. We kunnen nu verder met het station Dideldom op het voormalige Philipsterrein. Dat is overigens ook goed voor Nieuw-Buinen en Musselkanaal, aangezien met Dideldom het station dichter bij deze twee kernen komt te liggen.’ 

De Nedersaksenlijn die Groningen via Stadskanaal met Oost-Nederland moet verbinden | © Arriva/RTV1

Wethouder in Borger-Odoorn, Jeroen Hartsuiker, is dan ook erg blij. ‘Dit is geweldig nieuws voor onze regio en goed voor de brede welvaart’, zegt hij enthousiast. Hij werd verrast door het nieuws uit Den Haag, want door de vele miljarden die elders nodig zijn, leek geld voor de Nedersaksenlijn er niet meer in te zitten.

‘Investering op veel vlakken van toegevoegde waarde’

‘Je kunt niet ontkennen dat het Rijk grote opgaven heeft’, vervolgt Hartsuiker, doelend op onder meer defensie en de economie. ‘Maar dit is een investering die op heel veel vlakken van toegevoegde waarde is, op sociaal gebied en ook gezondheid. Een hele mooie investering om dit deel van Nederland een stap vooruit te helpen.’ Wel is Hartsuikers vreugde onder voorbehoud, want de voorjaarsnota moet officieel nog door de Tweede Kamer. 

Jeroen Hartsuiker. | © Ariënne Dozeman/RTV1

Woordvoerder van Stichting Nedersaksenlijn, Roel Barkhof, zei eerder ook al de dag niet te prijzen voor het avond is. ‘Een beslissing is nooit definitief voor de hamer van de Kamervoorzitter gevallen is.’ Desondanks zegt ook Barkhof dat hij deze miljardenbeslissing niet aan zag komen en lijkt het hem wel heel vreemd als het nu nog mis loopt. ‘Als dit niet doorgaat, kunnen we het vertrouwen in de politiek wel opzeggen.’

Seinen op groen

Ook Borgesius werd verrast door het nieuws, vertelt hij vanuit de auto. Ondanks al het eerdere gesteggel over geld, gaat de wethouder er vanuit dat de miljarden ditmaal wel door de Tweede Kamer komen. ‘De partijen hebben zo lang onderhandeld, dan kun je er toch wel vanuit gaan dat ze met elkaar een meerderheid kunnen vormen.’ Hij ziet dus weinig beren op de weg, de seinen staan op groen. ‘De verbinding op mijn telefoon in de auto geeft ook groen aan, dat kan geen toeval zijn’, lacht hij.

Lees ook:



-Meest gelezen artikel-

-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal