Direct naar de inhoud.

Geld voor Nedersaksenlijn is binnen, nu de uitwerking nog: ‘Tijdelijk station Stadskanaal is kapitaalvernietiging’

  • door:
  • op:
Stadskanaal wil het voormalige Philipsterrein als station voor de Nedersaksenlijn | © Hielke Bosch/RTV1

REGIO – Nu het geld voor de Nedersaksenlijn gereserveerd is, is de vraag wanneer de trein van Enschede via Drenthe en de Veenkoloniën naar Groningen kan rijden. Het kabinet heeft als doel de eerste treinen nog voor 2040 naar onze regio te halen. Een onderzoek moet uitwijzen in hoeverre dit gaat lukken, en waar de trein wel of niet stopt. 

In de Tweede Kamer is blijdschap over de 1,9 miljard die beschikbaar wordt gesteld voor de Nedersaksenlijn. ‘Het is goed voor de regio, van Twente tot Groningen’, aldus Olger van Dijk (NSC). ‘Een echte doorbraak voor bestaanszekerheid en gemeenschapszin in de regio’, vult kamerlid Eveline Vedder (CDA) aan. ‘Iets wat recht doet aan een regio met potentie, die al veel te lang over het hoofd is gezien.’

2040?

Er klinkt ook een licht ongeduld vanuit het parlement. Door alle vertragingen wil de Kamer dat de Nedersaksenlijn zo snel mogelijk geactiveerd wordt. ‘Onze ambitie is om voor 2040 de eerste treinen te laten rijden’, aldus OV-staatssecretaris Chris Jansen (PVV). Maar hij plaatst wel een kanttekening: ‘Garanties kan ik nooit geven, je weet niet wat je tegenkomt. Maar wij gaan alles op alles zetten om 2040 te halen.’

Voorkeur voor Dideldom

Eind dit jaar moet de zogeheten MIRT-verkenning starten. Een onderzoek om te bepalen hoe de Nedersaksenlijn er precies uit zal komen te zien en waar de stations komen te staan. Binnenkort zal Jansen met regionale bestuurders hierover in gesprek gaan.

De gemeente Stadskanaal heeft het voormalige Philipsterrein (Dideldom) op het oog. De Knoalsters hebben grote plannen met een campus, woningbouw en een station. Ook ChristenUnie-kamerlid Pieter Grinwis dringt bij de staatssecretaris op aan om voor Dideldom te kiezen. ‘Het is kapitaalvernietiging om een tijdelijk station in Stadskanaal-Noord (STAR-locatie red.) te realiseren, terwijl het zuiden (Dideldom) veel logischer is.’

Staatssecretaris Jansen kent de Knoalster voorkeur voor Dideldom en zegt toe dat hier in de MIRT-verkenning naar gekeken zal worden. ‘Maar als we met een tijdelijk station eerder een trein naar Stadskanaal kunnen laten rijden, nemen we deze kans graag op.’ 

Lees ook:



-Meest gelezen artikel-

-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal