
NIEUW-BUINEN – De hele raad van Borger-Odoorn wil dat de gemeente bezig gaat met de ontwikkeling bij het stationsgebied rondom Nieuw-Buinen, waar de Nedersaksenlijn moet komen. In een motie roepen alle partijen het college op om samen met inwoners en regionale partners een plan op te stellen met aandacht voor ontsluiting, woningbouw en werkgelegenheid. Ook moet het college financiën reserveren voor de benodigde planontwikkeling.
De aanleg van de spoorlijn tussen Groningen en Enschede waarvoor het kabinet 1,9 miljard euro heeft gereserveerd in de voorjaarsnota biedt volgens de raad ongekende kansen voor bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling. ‘De komst van de Nedersaksenlijn kan ook een enorme impuls geven aan de brede welvaart,’ aldus Erik Braam van de ChristenUnie. Braam, samen met Annemiek de Groot van Leefbaar Borger-Odoorn initiatiefnemer voor het voorstel, pleit voor een versnelling. ‘We moeten dit proces gaan aanjagen en concreet maken.’
Ook Margreet Wegman (CDA) onderstreepte het belang van vroegtijdig handelen: ‘Door hier nu op in te springen geven we een duidelijke opdracht mee aan het college. Het zou een enorme impuls zijn voor onze gemeente.’ De VVD roept op om verbinding te zoeken met Stadskanaal. ‘Zowel op ambtelijk als op politiek gebied. Maak haast met de plannen, zodat er een goed plan ligt als de gelden worden vrijgegeven,’ zo vertelt Janny Hofsteenge.
‘Veenkoloniën verdienen meer aandacht’
John Goeree (D66) kijkt vooral naar een structurele aanpak voor de Veenkoloniën. ‘Het is een gebied met groot potentieel, maar het verdient meer dan alleen aandacht op papier. Er zijn investeringen nodig in wonen, onderwijs, bereikbaarheid en zorg. En dat moet structureel.’
Yannick Olij (PvdA) sloot daarop aan: ‘Ondanks dat er flink is geïnvesteerd, staat het voorzieningenniveau nog steeds onder druk. Vooral de zorg is een punt van zorg, denk aan huisartsen. We zetten in op de kansen die de Nedersaksenlijn biedt om die voorzieningen te versterken.’
Koppelen aan woningbouw
Volgens Olij is dit ook het moment om de woningbouwopgave te koppelen aan bereikbaarheid: ‘De groei van ons inwonersaantal biedt kansen. We hopen dat we als raad vroegtijdig kunnen meedenken bij het opstellen van het volkshuisvestingsprogramma, waarin ook deze spoorlijn een sleutelrol kan spelen.’
Wethouder Henk Zwiep (PvdA) gaf aan dat de seinen nog nooit zo donkergroen zijn geweest als op dit moment voor de Nedersaksenlijn. ‘Daarom ben ik ook blij met deze motie. Toch is het nog wel een ingewikkeld proces. Een aantal dingen moeten nog bij elkaar komen. Daarbij kijk ik naar het ontwikkelperspectief Zuid- en Oost-Drenthe en de Nedersaksenlijn. Die moeten elkaar gaan versterken en zeker niet in de wielen gaan rijden.’
‘Nog te veel onduidelijk’
Volgens Zwiep is het mogelijk om een visiestuk te schrijven over gebiedsontwikkeling rondom het stationsgebied en ook om een dialoogavond te organiseren met de Stichting Nedersaksenlijn inwoners, ondernemers en Raad. ‘Voor een startnotitie en uiteindelijk plan is er nu nog te veel onduidelijk.’
Mocht de wethouder niet kunnen voldoen aan de wens van de Raad wil hij graag nieuwe afspraken maken. Daar ging de raad mee akkoord. ‘Wel wil ik twee keer per jaar met een update komen met hoe we er voor staan,’ aldus Zwiep.