
STADSKANAAL – De gemeenteraad van Stadskanaal gaat op 30 september in debat over de problemen bij Jeugdbescherming (JB) Noord. De SP heeft het debat aangevraagd, omdat de partij vindt dat reacties op gestelde vragen aan de gemeente ’te summier en oppervlakkig zijn’. Zij maken zich, samen met D66, ChristenUnie, Lokaal Betrokken en de PvdA, ernstige zorgen over de kwaliteit van jeugdzorg.
SP-fractievoorzitter Machteld Luijken is al maandenlang bezig met het JB Noord-dossier en is boos over de manier waarop wordt omgegaan met ouders en kinderen, ook door de gemeente. ‘Niet alleen de antwoorden op onze vragen waren summier, ook de vragen die ouders stellen worden op deze manier behandeld. Zo wordt er met mensen gesold’, zegt Luijken.
Ruim honderd meldingen
Luijken hoort achter de schermen veel verhalen, vooral van ouders die zich niet gehoord of serieus genomen voelen. ‘Of je nou JB Noord bent of de gemeente, kap met mensen zo te behandelen. Wees transparant en neem de zorgen en klachten van mensen serieus. Ook als gemeente moet je naar de ouders en kinderen luisteren.’
Ze wijst ook naar het meldpunt waar ouders met klachten over JB Noord terecht kunnen. ‘De teller staat inmiddels op 114 meldingen. Dat zijn lang niet alleen ouders. Daar zitten ook huisartsen en ex-medewerkers van de jeugdbescherming bij; mensen uit het veld die zeggen dat het zo niet langer kan.’
Wat is er aan de hand bij Jeugdbescherming Noord?
Jeugdbescherming Noord biedt jeugdhulp in de provincies Groningen en Drenthe. Door een tekort aan jeugdbeschermers kon JB Noord niet de juiste hulp bieden aan ouders en kinderen. Er werd door lokale partijen een meldpunt ingericht waar inmiddels al 114 meldingen van misstanden zijn binnengekomen. De problemen zorgden voor een storm aan kritiek, de raad van toezicht van JB Noord stapte op en de organisatie kwam onder verscherpt toezicht te staan. Inmiddels is bekend dat JB Noord een certificaat heeft gekregen en door kan gaan met de werkzaamheden. Maar het vertrouwen is daarmee volgens velen nog lang niet teruggewonnen.
Debat
Om alles in de openbaarheid te kunnen bespreken en haar vragen voor te leggen aan de wethouder, heeft Luijken’s SP nu een debat aangevraagd. ‘Ik wil met de hele raad en het college kunnen praten over hoe we het systeem kunnen veranderen, ook binnen de gemeente Stadskanaal. Dat is belangrijk, dat ouders zien dat raadsleden zich hier zorgen om maken en achter ze staan.’
Het debat wordt gesteund door de lokale PvdA, D66, ChristenUnie en Lokaal Betrokken. De partijen zeggen zich ernstig zorgen te maken over de kwaliteit van jeugdzorg na alle meldingen.
Luijken benadrukt het fijn te vinden dat zowel oppositie- als coalitiepartijen zich hebben aangesloten. Het JB Noord-debat zal de eerste in een Groningse gemeenteraad zijn. Luijken hoopt dat andere gemeenten volgen. ‘Het is belangrijk dat ouders antwoord krijgen op hun vragen. Als dat niet via de normale weg kan, dan maar zo.’












