
De meeste basisscholen in Drenthe zijn op een veilige manier te bereiken op de fiets. Dat stelt de Fietsersbond op basis van eigen onderzoek. Alleen de gemeente Borger-Odoorn vormt een uitzondering: vier basisscholen liggen daar aan wegen die de Fietsersbond als onveilig beoordeelt. Dit schrijft RTV Drenthe.
“Een droevige uitzondering”, zegt Gert Oostergetel van de Fietsersbond over de situatie in Borger-Odoorn. “Kinderen moeten veilig naar school kunnen fietsen, vooral in de directe omgeving van de school.”
Snelheid omlaag
Volgens Oostergetel zijn vooral 50-kilometerwegen zonder fietspad een probleem. “Landelijk is geaccepteerd dat zulke wegen onveilig zijn voor fietsers. Als er geen ruimte is voor een fietspad, moet de snelheid omlaag naar 30 kilometer per uur. Dat is niet ingewikkeld, maar de politiek moet het wel willen.”
De uitvoering van zulke maatregelen verloopt volgens hem vaak traag. “Helaas heb ik daar al veel ervaring mee. Toch wil ik Borger-Odoorn oproepen: kies voor veiligheid en zorg voor een lagere snelheid of voor losse fietspaden.”
Borger-Odoorn: ‘Inrichting belangrijker’
De gemeente Borger-Odoorn herkent zich niet direct in het beeld dat de schoolomgevingen in de gemeente onveilig zouden zijn. “Dat een school aan een 50-kilometerweg ligt, betekent niet automatisch dat de situatie daar onveilig is”, laat een woordvoerder weten. “De inrichting van de weg is vaak belangrijker dan alleen het bordje met de maximumsnelheid.”
De gemeente werkt de komende jaren op verschillende plekken aan een veiligere verkeerssituatie. Zo wordt de weg bij de basisschool in Zandberg op dit moment opnieuw ingericht. Daarbij gaat de maximumsnelheid omlaag naar 30 kilometer per uur, zodat het veiliger wordt voor schoolgaande kinderen.
Ees en Nieuw-Buinen
Ook in Ees staan veranderingen op stapel. Daar worden plannen uitgewerkt voor een 30-kilometerzone in het dorp.
In Nieuw-Buinen blijft de snelheid bij School 75 wel 50 kilometer per uur, maar om het oversteken voor kinderen veiliger te maken, komt er een middengeleider. Dat is een verhoging in het midden van de weg die het verkeer in twee richtingen van elkaar scheidt.
Rond de multifunctionele accommodatie in datzelfde dorp zijn vorig jaar al maatregelen genomen. Er is extra zogeheten schoolzonemeubilair (palen en borden) geplaatst en de oversteeklocatie is aangepast. In Borger is intussen een breed fietspad aangelegd langs de 50-kilometerweg, wat zorgt voor meer ruimte en veiligheid voor fietsers.
Nauwelijks meldingen
De gemeente benadrukt dat er nauwelijks meldingen of ongelukken zijn bij schoolomgevingen langs 50-kilometerwegen. “We kijken per locatie wat de meest passende maatregelen zijn. Soms helpt een lagere snelheid, soms juist een aanpassing aan de infrastructuur.”












