
REGIO – De provincie Drenthe wil gefaseerd een inhaalverbod invoeren op de N34 tussen Emmen en de aansluiting op de A28 bij De Punt. Dat geeft een woordvoerder van de provincie aan in reactie op vragen van Dagblad van het Noorden. De N34 is in beheer bij de provincie Drenthe.
Het eerste traject waar het inhaalverbod wordt uitgebreid, is tussen Gieten en De Punt. Op delen van dat traject geldt nu al een verbod. De provincie wil dit najaar, gelijktijdig met gepland onderhoud, het verbod uitbreiden. De overige delen van de N34 volgen in de jaren daarna.
Onderdeel van breder veiligheidspakket
Het inhaalverbod maakt deel uit van een aanvullend pakket maatregelen om de verkeersveiligheid op de autoweg te verbeteren. Zo worden tussen Zuidlaren en De Punt rijstroken versmald en zogenoemde groenstenen in de berm geplaatst. Ook wordt er gewerkt aan een fly-over bij verkeersplein Gieten.
Een andere ingreep is de geplande verdubbeling van ongeveer vijf kilometer tussen Gasselte en Eext. Wanneer die werkzaamheden starten, is nog niet bekend. Verdere verdubbeling ligt gevoelig, omdat de N34 het landschap van de Hondsrug doorkruist, dat de status heeft van UNESCO Geopark.
Risicovolle route
De N34 staat al jaren bekend als een risicovolle route. In de afgelopen jaren zijn meerdere maatregelen getroffen, waaronder verbreding van delen van de weg, aanleg van een groene middenstrook en ongelijkvloerse kruisingen.
Met het gefaseerd uitbreiden van het inhaalverbod wil de provincie opnieuw een stap zetten om het aantal frontale aanrijdingen terug te dringen.












