Direct naar de inhoud.

Peter Zwiers maakt zich zorgen om einde salderingsregeling: ‘Gaat niet over tientjes, maar duizenden euro’s’

  • door:
  • op:
Zonnepanelen op een dak, ter illustratie | © Pixabay

REGIO – Oud-politicus Peter Zwiers denkt dat het einde van de salderingsregeling drastische gevolgen kan hebben voor onder andere dorpshuizen en sportverenigingen. Volgens hem zijn zonnepanelen straks meer een last dan dat ze iets opleveren. Daarom wilt hij samen met de lokale politieke partijen actie ondernemen om voor een oplossing te zorgen. Als de salderingsregeling wegvalt, kunnen vereniging zelfs omvallen stelt Zwiers.

De salderingsregeling gaat vanaf 1 januari 2027 stoppen. Eigenaren van zonnepanelen kunnen vanaf dat moment zelf opgewekte stroom niet meer wegstrepen tegen hun verbruik. Ze krijgen nog wel een vergoeding voor het terugleveren van stroom aan de energieleverancier. Deze beslissing is onder andere genomen omdat salderen veel geld kost, de overheid zo minder belastinginkomsten heeft en huishoudens zo gestimuleerd worden om de opgewekte stroom zelf te gebruiken.

‘In 2018 heb ik dit probleem al aangekaart’, aldus Zwiers, voormalig gemeenteraadslid
namens de PvdA in Borger-Odoorn. ‘Samen met Paul van Schie namens De Brede Overleggroep Kleine Dorpen (BOKD) en Paul van Dijk van Sport Drenthe ben ik een petitie gestart. We kregen steun van honderden sportverenigingen en dorpshuizen in het land en organisaties als de KNVB en NOC*NSF.’

Veel partijen deden mee, maar een échte oplossing, kwam er niet. ‘Dat komt doordat de salderingsregeling bleef bestaan en de gevolgen daarom nog niet voelbaar waren. Nu komt 2027 steeds dichterbij en zie ik dat dorpshuizen en sportverenigingen in de problemen gaan komen.’

Serieus geld

Volgens Zwiers zit het pijnpunt van de salderingsregeling met name in het opslaan van de energie. ‘De meeste energie wordt opgewekt in een periode waarin er weinig gebeurt. In juni ligt het voetbal stil en de lichten langs de velden hoeven minder snel aan. Er zijn ook minder activiteiten in de dorpshuizen. Het opslaan van al die energie kan alleen met hele grote accu’s, maar het is niet realistisch om te denken dat verenigingen deze pakketten kunnen aanschaffen.’

Met het wegvallen van de salderingsregeling, zullen de kosten een stuk hoger worden volgens Zwiers. ‘Je praat over serieus geld. Het gaat niet over een paar tientjes, maar duizenden euro’s. Een gevolg kan zijn dat de contributie flink omhoog gaat en zelfs onbetaalbaar wordt, maar je moet er ook niet van opkijken als verenigingen en dorpshuizen omvallen.’

Wat kunnen de verenigingen en dorpshuizen zelf doen op dit moment? ‘Eigenlijk niet zoveel’, zegt Zwiers. ‘ Samen Van Schie en Van Dijk met alle raden en staten in Nederland contact opnemen om moties in te brengen om zo een duidelijk signaal af te geven richting Den Haag. Dit moet écht opgelost worden. We gaan zelf ook contact zoeken met Den Haag.’



-Meest gelezen artikel-

-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal