Direct naar de inhoud.

Oude stoomlocomotieven rijden weer: Benjamin weet al wat hij later wil worden

  • door:
  • op:
Terug in de tijd bij de STAR © RTV Noord

STADSKANAAL – Op Hemelvaartsdag hing de geur van stoom en olie weer boven het spoor in Oost-Groningen. Museumspoorlijn STAR haalde speciaal voor de Nationale Stoomtreindag twee grote stoomlocomotieven van stal voor ritten tussen Stadskanaal en Veendam en tussen Stadskanaal en Nieuw-Buinen. Daarmee kwam een stuk spoorweggeschiedenis opnieuw tot leven, schrijft RTV Noord.

Bij de STAR, voluit Stichting Stadskanaal Rail, stond de dag in het teken van historisch goederenvervoer. Bezoekers konden zien hoe vroeger pakketten en kleine goederen via het spoor werden vervoerd. ‘Het goederenvervoer zoals vroeger, met losse pakketten en kleine zendingen, beelden we vandaag extra uit’, vertelt Bas Vink van de STAR. ‘In een tijd waarin vrachtwagens nog nauwelijks bestonden, had vrijwel ieder station een eigen plek waar goederen werden aangeleverd en opgehaald.’

Geschiedenis nagespeeld

Tijdens de stoomtreindag werd die geschiedenis nagespeeld door vrijwilligers en treinliefhebbers. Een van hen was Benjamin, die als pakketbezorger op pad ging met een zending die eigenlijk naar Nieuw-Buinen moest. Toch twijfelde hij even. ‘Naar Veendam, volgens mij’, zegt hij lachend. Uiteindelijk bleek het pakket toch echt voor Nieuw-Buinen bedoeld. ‘Het is niet makkelijk.’

Voor Benjamin is de liefde voor treinen er al van jongs af aan. Al sinds zijn eerste levensjaar weet hij wat hij later wil worden: machinist.

Dit is een artikel van RTV Noord


-Meest gelezen artikel-

-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal