Direct naar de inhoud.

Brandweer Borger opent deuren: ‘Mensen moeten weten wat wij in huis hebben’

  • door:
  • op:
Eén van de demonstraties waarbij ook politie en ambulance in actie kwamen | © Koen Kinds/RTV1

BORGER – Voor het eerst sinds 2013 opende de brandweerkazerne in Borger weer haar deuren. Op een zonovergoten dag genoten honderden bezoekers van demonstraties en activiteiten en bleef geen deur gesloten. ‘Hier hebben we lang naar toe geleefd’, vertelt brandweerman Raimon Roosjen. ‘Het is fantastisch om te zien dat er zoveel mensen zijn vandaag.’

Tijdens de open dag kon men kennis maken met de medewerkers en materialen van de brandweer, maar ook ambulance en politie waren van de partij. ‘De mensen moeten weten wat wij in huis hebben, maar ook met wie wij samenwerken’, zegt Roosjen. ‘Als hulpdiensten moeten we tenslotte feilloos met elkaar kunnen werken.’

‘Ik ga later bij de brandweer’

Onder de vele bezoekers, zaten voornamelijk heel veel kinderen. ‘Ik ga later ook bij de brandweer’, is wat Roosjen veel hoorde tijdens de open dag. ‘Die kinderen zijn vier, vijf of zes jaar, maar dat geeft niks. Zij worden nu al getriggerd voor over een jaar of veertien’, glimlacht Roosjen. ‘Dat is waar we het vandaag voor doen. Zulke enthousiaste mensen hebben we nodig.’

Onder de aanwezige jeugd mengden zich ook de kinderen van de brandweerlieden. Een meisje vindt het wel heel stoer dat haar vader brandweerman is. ‘Maar het leukste is dat ik vaak in de kazerne mag komen spelen’, vertelt ze.

Hechte vriendengroep

Roosjen begint te glunderen wanneer hijzelf gevraagd wordt wat de brandweer zo mooi maakt. ‘Dat is de hechte vriendengroep. Een voetbalteam is ook een vriendengroep, maar bij de brandweer zijn wij nog vele malen hechter.’ Volgens de brandweerman komt dat omdat zijn collega’s blindelings op elkaar moeten kunnen vertrouwen. ‘In een noodsituatie moet hij mij kunnen helpen en ik hem.’

Ook in spannende situaties komt die onderlinge verbondenheid volgens Roosjen goed van pas. ‘Bij een ernstig ongeval of een grote vuurzee wordt het wel eens spannend. Gelukkig weet dan iedereen zijn taak. We weten wat we moeten doen en hoe we het moeten doen. Zo komen we er altijd wel uit.’

‘Niet iedere vijf jaar organiseren’

De geslaagde editie van de open dag smaakt volgens Roosjen naar meer, al zal het nog wel even duren voordat het weer zover is. ‘Er is veel budget voor nodig en daarnaast moet je iedereen optrommelen. Dat is niet iets wat je iedere vijf jaar organiseert; een keer in de tien of vijftien jaar is ruim voldoende. Dan heb je echt weer een moment om naartoe te leven.’



-Meest gelezen artikel-

-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal