De doelstelling is gebaseerd op een analyse van de ongevalscijfers voor de periode 2003-2007. In 2015 zouden dan maximaal 50 ongelukken op de N366 mogen plaatsvinden, waarvan maximaal 10 ongelukken met slachtoffers. Met de daling van het aantal ongelukken is ook het aantal slachtoffers sterk gedaald, van 26 in 2008 naar 18 in 2009, 11 in 2010, 7 in 2011 en 7 in 2012. De cijfers zijn alleen bekend voor ongelukken met slachtoffers. Precieze cijfers over ongelukken met alleen blikschade zijn niet bekend omdat de politie vanaf 2010 ongelukken op een andere manier ging afhandelen. Inmiddels is deze manier van afhandelen aangepast en worden ook ongevallen zonder slachtoffers weer geregistreerd.
Ongelijkvloerse kruisingen
De gezamenlijke wegbeheerders (de provincie Groningen en de gemeenten Veendam, Pekela, Stadskanaal en Vlagtwedde), het Openbaar Ministerie en de politie hebben zich de afgelopen jaren ingezet om de N366 veiliger te maken. Dit gebeurt door de weg aan te pakken, door voorlichting te geven over veilig weggedrag en door controles van de politie. De weg wordt breder en de kruisingen worden ongelijkvloers gemaakt. Met name het ombouwen van gelijkvloerse kruispunten tot ongelijkvloerse kruispunten lijkt effectief voor het terugdringen van het aantal ongevallen. Op alle aansluitingen die tot nu toe opnieuw ingericht zijn is het aantal ongevallen teruggedrongen tot vrijwel nul. De N366-kruisingen waar de laatste jaren regelmatig ongevallen plaatsvonden, bij Pekela (N367), de Exloërstraat en Kruisstraat, hebben dit jaar een nieuwe inrichting gekregen. Hiervan verwacht de provincie ook dat het aantal ongevallen tot vrijwel nul zal worden teruggebracht.
Het volledig wegnemen van ongevallen op de wegvakken tussen de aansluitingen, is een stuk lastiger, omdat de ongevallen hier verspreid plaatsvinden. Wel is het aantal ongevallen met slachtoffers ook op wegvakken de laatste jaren afgenomen. Hier gaat het om wegvakken waarbij de weg is verbreed van 7.50 naar 8.60 meter en waar ribbelmarkering langs de kant is aangebracht.
Weg tussen Veendam en Pekela verdubbeld
Met name op het deel Veendam-Stadskanaal komen nog geregeld ongevallen voor. Hier wordt de komende jaren aan gewerkt. Het deel Veendam-Pekela wordt verdubbeld en van Pekela tot Stadskanaal wordt de weg verbreed naar 8.60 m, zoals ook op het deel Stadskanaal-Ter Apel is gebeurd.
Of de cijfers ook op langere termijn laag blijven moet aan het eind van het project blijken, als de hele N366 is omgebouwd tot volwaardige
autoweg. Ondanks dat de doelstelling nu al lijkt te zijn gehaald, hoopt de provincie uiteraard dat de daling van de slachtofferongevallen zich door zal zetten de komende jaren.