Direct naar de inhoud.

‘Elke regio telt’ en ‘de Spreidingswet van tafel’: dit betekent het coalitieakkoord voor onze regio

  • door:
  • op:
Informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf overhandigen het hoofdlijnenakkoord aan Kamervoorzitter Martin Bosma. | © ANP (via RTV Noord)

REGIO – Lang was het onzeker, maar diep in de afgelopen nacht gingen alle fracties akkoord en kwam het verlossende woord: de partijen PVV, VVD, NSC en BBB zijn er na vijf maanden uit en gaan een nieuw kabinet vormen. Maar wat staat er in het 26 pagina’s tellende hoofdlijnenakkoord, onder de noemer ‘HOOP, LEF EN TROTS’, over onze regio?

Allereerst wordt ‘elke regio telt’ benadrukt. De vier partijen schrijven dat er actie nodig is om de regio bereikbaar te houden. Zo willen ze dat bij besluiten over spoorverbindingen niet alleen de focus moet liggen op de grote steden, maar er per regio gekeken moet worden naar de behoeftes. Ook willen ze dat er buslijnen in de dorpskernen terugkeren, maar het busvervoer in de dorpskernen moet ook verbeteren. 

Spreidingswet ingetrokken

Dan het kopje ‘asiel’. Een onderwerp dat onze regio hard treft door de problemen in Ter Apel en de vele noodopvanglocaties die hier de afgelopen jaren zijn ingericht. De ‘partijen willen een tijdelijke Asielcrisiswet om de acute asielinstroom en opvangcrisis te bestrijden. Dit wordt onder meer gedaan door het intrekken van de Spreidingswet. Dat laatste is extra opvallend, aangezien staatssecretaris Eric van der Burg, die met veel pijn en moeite deze wet er doorheen kreeg, als VVD-fractielid ook akkoord is gegaan met dit punt. Al was hij daarbij wel emotioneel.

Ook voor de landbouw heeft de nieuwe coalitie de nodige plannen. ‘alles op alles zetten’ om Europese richtlijnen aan te passen. Er wordt ingezet op aanpassing van de Nitraatrichtlijn en ‘herijking’ van Natura 2000-gebieden. Verder willen de vier partijen geen gedwongen krimp van de veestapel. Ook mag er geen gedwongen onteigening plaatsvinden. Wel moet er ruimhartig vrijwillig worden uitgekocht en moet er volop worden ingezet op innovatie in de landbouw.

Nedersaksenlijn is prioriteit

De Nedersaksenlijn, die de trein weer naar Stadskanaal moet brengen, is volgens die partijen prioritaire knelpunt. Daarnaast willen de rechtse partijen dat de treinverbinding tussen Groningen en Lelystad, de Lelylijn, doorgang vindt. Over de Nedersaksenlijn, die de trein weer naar Stadskanaal moet brengen, wordt in het akkoord niet gesproken. 

Eigen risico wordt gehalveerd

Buiten deze plannen willen PVV, VVD, NSC en BBB dat er zowel ’s nachts als overdag weer 130 kilometer per uur gereden mag worden op de snelweg, dat het eigen risico in 2027 gehalveerd wordt en komt er ‘een recht op vergissen’. Dit naar aanleiding van onder meer de toeslagenaffaire: ‘Een enkele fout kan niet langer een burger diep in de problemen duwen’, zo vindt de nieuwe coalitie.



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal