Direct naar de inhoud.

Veteranenmarkt in Stadskanaal moet scheve beeld over veteranen rechttrekken: ‘Niet allemaal ouderen’

  • door:
  • op:
Het veteranenmonument met daarachter verschillende voertuigen van defensie | © Rutger Breider/RTV1

STADSKANAAL – Een hele invasie in het Knoalster Julianapark zaterdag: het stond vol tanks, militaire vrachtwagens en de witte voertuigen de Verenigde Naties. Tussen dit alles stonden marktkramen opgesteld: het was namelijk de eerste editie van de veteranenmarkt voor de nationale veteranendag. Een nieuw initiatief om rond het veteranenmonument van Stadskanaal meer bewustwording te creëren. 

‘Het is een optelsom van meerdere mensen die bij elkaar kwamen’, vertelt Anne de Vries over het ontstaan van de veteranenmarkt. ‘Janny Koerts (van stichting De Witte Anjer red.) was al bezig met deze dag. Daar kwam de gemeente bij en via de landmacht een aantal veteranen.’ Zelf merkte De Vries vanuit zijn werk in het onderwijs dat er veel onwetendheid bestaat over de veteranen. De groep besloot dat hier iets aan gedaan moest worden en daaruit kwam de veteranenmarkt. 

(Tekst gaat verder onder video)

Verkeerd beeld

‘Ik merkte in de klas dat veel kinderen bij een veteraan denken aan een oudere. De meesten weten niet dat een veteraan ook best een dertiger of jonger kan zijn’, merkte De Vries op. Dat geluid herkent veteraan Patrick Koster heel goed: ‘Veel mensen hebben een beetje een verkeerd beeld bij ons’, onderschrijft hij zelf. ‘Zodra je uitgezonden bent, ben je een veteraan. Dus er zijn ook veteranen die heel jong zijn’, legt Koster uit.

Daarom pleit hij voor meer aandacht voor de veteranen en ook defensie in het algemeen. ‘We zitten ook te springen om mensen bij defensie. En niet alleen militairen. Ook verpleegkundigen, ICT’ers en ga zo maar door.’ Hiervoor is aandacht voor onze defensie nodig en daarom zou er volgens Koster voorlichting in de schoolklas nodig zijn.

Uitleg door leerlingen

Iets waar docent Anne de Vries bij het Ubbo Emmius al druk mee bezig is: ‘Er lopen hier al een aantal leerlingen van ons die in het kader van geschiedenis alles hebben uitgezocht over de voertuigen’, vertelt De Vries enthousiast. Hij wijst naar twee jongens die voor een grote vrachtwagen staan en een groepje mensen toespreken. ‘Die vrachtwagen heeft hier in Nederland gereden met Poolse soldaten. Dat hebben de leerlingen zelf allemaal onderzocht. Zo brengen we het voor hen heel dichtbij met iets dat ze zelf heel interessant vinden.’

Als het aan De Vries ligt zullen er in de toekomst nog genoeg veteranenmarkten volgen. ‘Dan willen we ook meer aan PR doen om nog meer mensen te trekken.’



-advertenties-

NIJM Webdesign Stadskanaal